Svar till Elin leticia

Elin Leticia: eftersom det verkar strula på kommentatorsfältet just nu så svarar jag på din fråga här:

Visst känner jag till den filmen. Absolut. Bach skrev ju sina kantater för kören i den kyrka där han hade tjänst. Och på den tiden var det ju som så att kvinnan skulle tiga i församlingen därför använde man sig av gossröster. När det kommer till altar så sjönngs de av män, dock ej kastrater, i dag finns det också manliga altar eller countertenorer som de också kallas. Man kan närmast beskriva det som en baryton eller tenor som sjunger i falsettläge.
Här är en länk till en video med Andreas Scholl, en av världens bästa countertenorer just nu
http://www.youtube.com/watch?v=1bQa_fbodBs
och här är en annan, denna gång ur juloratoriet av Bach är det jul så är det. Tyvärr är det inte hela stycket, det var säkert förbjudet att spela in...
http://www.youtube.com/watch?v=xU-w1X9ehr0h.

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

Vad roligt med länkar! Särskilt med Andreas Scholl som är en av husgudarna hemma hos mig! Där jag är nu kan jag inte lyssna, så det blir något att se fram emot tills jag kommer hem. God jul igen och ha det riktigt gott - med Bach kanske? ;-)

2 Elinleticia:

skriven

Hej vännen, vilken lyx att kunna ha 34 :)
jag sväller ut bystmässigt för varje år som går. Inne på D kupa just nu - så om jag har sån storlek ser jag ut som om jag försöker strypa dom jäklarna. Intressant med att du gillar filmen också...måste försöka hitta den! så kan vi se den tillsammans? :)

3 Konstanze:

skriven

Ja så olika det kan vara trots man är lika långa, min byst får jag leta efter med förstoringsglas....nästan i alla fall he he

4 pavone:

skriven

Tack,tack, tack för länken till Scholl! Jag lånade den genast till min blogg - detta måste världen få höra! ;-)
Den andra länken fungerade inte, men här är en med en gossopran, kanske den du var ute efter?
http://www.youtube.com/watch?v=Vvi0OZ39EVc

Kommentera här: