Den dags musiktips

13469-72

Från violin och en argsint kompositör går vi raskt över till klarinetten och en helt annan kompositör. En nordisk Mozart. Bernard Crusell född i Finska Nystad 1775,men sedan bosatt sedan fram till sin död  ooch verksam i Stockholm. (Han tjänstgjorde i Hovkapellet som förste klarnettist i 40 år) Crusell var inte bara musiker utan också kompositör. Tre klarinettkonserter skrev han. Man kan höra mycket av Mozart i dessa tre konserter. Klarinetten var fortfarande ett relativt nytt instrument under 1800-talet och fortfarande under utveckling. Crusells första klarinett skulle tydligen bara haft två fungerande klaffar. Snacka om utmaning för den musikaliska kreativiteten.

Dagens musiktpps blir således egentligen tre....
Clarinett concerto nr 1 in E-flat
Clarinett concerto nr 2 in F-minor
Clarinett concerto nr 3 n B-flat

Jag lovar det rockar om dessa konserter....

Till klubben för onödigt med roligt vetande
Crusell var den som först spelade Mozart klarinettkonsert för den svenska publiken...Det tackar vi för!!!
Crusell står också för de första svenska översättningarna av operorna Figaros bröllop (den med "Säg farväl lilla fjäril åt nöjen") Samt Barberaren i Sevilla. av Rossini.

Kommentarer:

1 turmalin:

skriven

Bra du lyfter Crusell ur glömskans gömmor.!

2 Ers Larik:

skriven

Hej...Konstanze...har du bytt namn? Iofs är det mozartår ;) À propos Crusell, så pågick crusellveckorna i åboland när jag var där. Men man har ju barnen, och di vägrar, si! Men kunde trösta mig med en speciellt framtagen, delikat crusellimpa!

3 "konstanze":

skriven

Ers Larik: Nej jag har inte bytt namn. Så har jag heter jag här på bloggen. Mitt alias.

Kommentera här: