Var börjar och slutar kultur?

13469-67

jag uttryckte min frustration tidigare i dag över alla mode/kläder/jag har precis köpt en ...bloggar på nybloggat, Jag uttryckte en önskan om bloggar med mer substans, kultur och känslor. Jag fick ett svar där jag fick medhåll i att modebloggar var spytråkiga men också frågan om var kultur börjar....

Som jag ser det så är allt kultur. Steker jag pannkakor, äter varmkorv eller en falafel tar jag del av den matkultur som just nu råder kring oss människor. Lyssnar jag på ett stycke av Mozart eller en låt av carola tar jag del av musik kulturen och så vidare.
Tyvärr är jag usel på att debattera och argumentera så mycket djupare svar än så här får ni inte just nu i alla fall.

Däremot finns det kulturer jag inte är speciellt intresserad av som tex modekulturen, kändiskulturen, disco kulturen. Det ger mig inget. Precis som att en operaföreställning inte ger "Charlotta Svensson 23 år" något...

Jag var väl bara lite uttråkad och ville ha fler som skrev bloggar av det jag är intresserad av.

Kommentarer:

1 Micke:

skriven

Min fd samhällslärare sa att ordet kultur är ett mångkulturellt uttryck. Helt rätt, eller hur?

2 Lujana:

skriven

Tja, jag kan hålla med om att det är astråkigt att läsa om någons nyinköpta skor/tröja/väska/whatever, det är verkligen ett upplägg som ger mig inställningen "usch, nej, jag är verkligen INTE intresserad av det här". Men å andra sidan, om det hade handlat om medeltida kläder, då hade jag nog bemött inlägget med en annan inställning, kanske mest på grund av att jag gillar medeltida kläder och dylikt. Så vem vet, det kanske intresserar jättemånga andra människor. Fast nej, jag antar att det inte intresserar mig. En intressant blogg kanske ska vara litet snudd på exotisk och speciell, för att fånga mitt intresse.

Kommentera här: