De outsagda överrenskommelserna

13469-41

Teaterfoton kan vara så oerhört vackra och dramatiska. Fotot ovan är hämtad från Lars von Triers andra film  triologon om Amerika och om Grace. Första filmen hette Dogville, och den andra heter Manderlay. Jag har ännu inte sett den men köpte den i går på DVD. Jag tyckte att Dogville var en häftig upplevelse. Det var något helt nytt som visades på duken. En hel flm som utspelar sig i en sk "black box", där de olika scenrummen var utritade med krta. Och man accepterade det helt och hållet. Gruvan som Grace gömde sig i i den frsta filmen bestod egentligen bara av några stockar med brädor...och man tänkte inte så mkt på det eftersom det fanns en övrrenskommelse mellan publik och regssör. Coolt

Jag minns en annan pjäs jag såg. "Före detta" av Mattias Andersson (som för övrigt är en lysnade dramatiker, med ett mycket specellt språk) Scenrummet var rätt öppet och tomt vill jag minnas. Fast det skulle utspela sig i 4 olika lägenheter. Ett enda kylskåp fanns på scenen, men detta kylskåp tillhörde varje lägenhetsinnhavare, alltså agerade kylskåpet egentligen fyra stycken kylskåp....det som var kul med detta var att man inte ens reflekterade över detta eller tyckte att det var konstigt att en av rollerna satt på kylskåpet i sin lägenhet, medan en annan rollfigur plockade ut ett mjölkpaket ur samma kylskåp samtidigt, fast inne hos sig... i sin lägenhet....det är där det magiska med teaterr finns...de outsagda överrenskommelserna....

Kommentarer:

1 thebiatsch:

skriven

hej!
jag måste erkänna att jag hade lite svårt att hänga med i det där googel sammanhanget..googlade du biatsch?? eller, å i såfall hur kom det sig?? blev lite nyfiken bara...
jag är uppvuxen i delsbo där jag gått 1-9 klass på delsbo waldorfskola, sen flyttade jag ner till Järna å gick 10-12 där, för att vi precis som ni i lund inte hade det där...i min klass hade vi ett par stycken som flyttat upp från just lund för att gå hos oss, jag gick i den "berömda" nibbleskolans gymnasium...med Slava teatern som nav....
det är säkert någon du känner, Tilde bla...
nu ska jag goggla mig själv å se vad som händer!!!
Glad midsommar och ta väl hand om dig!!! /karen

2 Therése:

skriven

Jodå, det var en del min klass som gick där. nibbleskolan, Sara och Lina bland annat. Tilde gck också i rudlof Steiner skolan....

3 karen:

skriven

japp, både lina å sara gick i min klass, lina hade jag dessutom "känt" sen jag va liten...båda bor idag i en håla som heter Gnesta, ligger ett par mil från Järna, med sina respektive familjer.
konstigt jag kom upp på den sökningen, men jag har väl skrivit i nån av inläggen att jag inte kan stava för jag gått waldorfskola så...skylla mig själv..
ha en fin midsommar!

Kommentera här: