En tysk mans historia

13469-42

Dagens boktips som alla borde läsa: "En tysk mans historia" av Sebastian Haffner. En spännande, intelligent och faktiskt rolig men framför allt spännande bok.
Sebastian Haffner var en av Tysklands ledande journalister, men skrev också biografier om bland andra Churchill och Hitler. Vid hans bortgång 1999 fann man ett outgivet manuskript. Det visade sig vara en självbiografisk skildring från 1930-talets Tyskland. Haffner berättar framför allt om nazismens framväxt och om hur ett "normalt" samhälle bryts ner och förvandlas till en barbarisk diktatur.


Läs den....

Kommentarer:

1 Börje:

skriven

Jo det är verkligen en läsvärd bok. Stark närvarokänsla som kryper innanför skinnet. Särskilt minnesvärd är skildringen av hur det gamla kamratgänget successivt splittras och hälften blir nazister och övriga tvingas emigrera.

2 Samira:

skriven

Låter mycket intressant.. ska införskaffa den och läsa när min hög med böcker är färdigt. Alltid lika mkt ångest varje gång jag ska välja en ny bok.

3 Samira:

skriven

Jag kompå att jag svarat på din fråga på min blogg och du kanske inte läser där så jag skriver här också :)

Om man har "Pro" eller är i sin prövotid (10 första dagarna) så kan man gå in på "design" sedan trycka på "redigera stilmall" och ändra bland koderna. Lycka till. =)

4 En liten tant:

skriven

Tack för besöket i min blogg. Intressant boktips - ska inhandlas inför semestern.

5 turmalin:

skriven

Tack för tipset!

6 mattiasg:

skriven

Som en ytterligare breddning av det tyska arbetet med att förstå sin historia är Bernhard Schlink's Högläsaren. Mycket bra.

Kommentera här: