Rockar fett

13469-38

Jag trodde ett tag att orkestern gått i graven, vilket vore grymt bedrövligt. Nordiska ungdomsorkestern lever dock fortfarande. Orkestern är inne på sin 56:e omgång. Häftigt. Under två veckor får ungdomar som spelar klassiska instrument mötas. Grillas och drillas i allehanda konstilationer. Kammarmusik och stora symfonier. Gammalt och nytt. Dock ryms allt under fåran som kallas klassisk musik, eller konstmusik.

Jag önsakr själv att jag kunnat hantera ett instrument lika bra som de här ungdomarna när jag var i deras ålder. Att under ett par veckor få träffa likasinnade och slippa försvara sitt musikval. För deltagarna i Nordiska ungdomsorkestern är Tjajkovskij, Sjostakovitj och di andra gubbarna inga konstiga typer som skrivit tråkig musik....

Jag har alltid hävdat och gör det fortfarande att Bach rockar fett!!!

Kommentera här: