Filmtips

13469-133


Både inledningen av filmen och slutscenen är värt hela biljettpriset. Av sådana slut blir man glad av. Intelligenta slut.
Filmen " Das leben die anderen" eller De andras liv utspelas i Östberlin tidigt 80-tal när Stasi härjade som värst och i stort sätt alla var buggade eller skuggade av makten...
Den här filmen handlar just en sådan Stasiman och ett kulturpar där hon är en bermd skådespelerska, i alla fall så länge hon håller sig på mattan och utför de gentjänster hon är förpliktigad att göra, han en berömd teaterförfattare...

En bit nutidshistoria, nog så viktig att komma ihåg. Men varför finns det så lite om den här tiden? Jag skulle vilja läsa mer skönlitteratur om den här perioden...ngn som har ett tips?

ElinLeticia, du är ju lika intresserad av andra världskriget som jag...jag och en vän skulle vilja ta oss till Polen och Auswitch...vet du hur man billigast tar sig dit? För om jag inte missminner mig, så har du väl varit där?

Kommentera här: