Jag är en riktig fegis

13469-129

Fegis det är vad jag är. Och det i en hel del sammanhang. I går var jag en riktig fegis. Jag vågade faktiskt inte titta på det där programmet på TV om Jorden. Planeten tror jag den heter (Tv-programmet alltså). Om att om femtio år så skulle vi behöva ungefär 5 jordklot till om det inte ska gå åt fanderns helt och hållet. Om femtio år. ...Det är inte länge det....
Skräcken när jag var liten var det kalla kriget, att det fanns gubbar till vänster om oss och till höger om oss (Sverige var i mitten, ur ett barns perspektiv) som var arga på varandra och som kunde trycka på en" farlig röd knapp"
 I dag är det nog allvarligare än så....och det är vårt allas ansvar att åtminstonde försöka dra et strå till stacken,så har man i alla fall gjort något. Man måste i alla fall försöka...
Jag skall i alla fall göra det.
1) jag tänker strunta i att skaffa den där mopenden som jag var sugen på att skaffa,men som egentligen är totalt onödig. Jag kan cykla!

2) Jag tänker sluta att diska under rinnande vatten

3) Jag tänker släcka lampor i de rum jag inte är. Inte ha TV:n på samtidigt som jag har datorn på.

4) Jag tänker kolla noggranare var varorna kommer ifrån när jag handlar...onödigt att köpa äpplen från andra sidan jorden när vi faktiskt har egna

5) De gånger de finns, och de gånger jag köper bananer så skall den vara ekologis, kosta vad det kosta vill.

6) Låg energilampor har jag redan men ska byta ut de glödlampor som inte är det allteftersom. Och ill de lampor som funkar.


7) Kolla noggranare när jag handlar att det är miljömärkt. Och handlar jag i flera affärer än en på en gång så kanske jag inte alltid behöver en hel ny påse för låt oss säga en liten tanborste, eller annat.


Nu undrar jag, ni som läser min blogg, tänker ni göra något? Och i så fall vad? Skulle vara kul att veta hur ni tänker. Och gör/inte gör.


OCH EN SAK TILL: Hu rkan kollektivtrafiken såsom tåg ha mage att höja sina biljettpriser då fler borde åka kollektivt. De borde ta ett ansvar nu för miljön. Sänk priserna på kollektivtrafiken rejält. Det ska vara billigare att åka komunalt än att köra bil.

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

Finns det något som är viktigare - egentligen?
Här är fler tips: köp diskbortskaft med lösa borst till, så slipper man slänga så mycket plast när de är slut. Likadant med tandborsten.
Allt ekologiskt, så långt det går. Det är dessutom bevisat nyttigare i flera fall.
Aldrig påsar. Jag har ryggsäck, det räcker bra.
Köp secondhand. Då slipper man både bromerade flamskyddsmedel och indiska barnarbetare.
Klipp ner använt papper eller papp till lagoma anteckningspapper och ha på skrivbordet.
Finns massor att göra :)

2 Konstanze:

skriven

Bra förslag Pavone. Jag använder också oftast ryggsäck och tackar nej till plastpåsar i affären. Skrattar nästa när jag blir erbjuden en plastpåse för att ha köpt en styck penna...Jag säger som det är. Nej tack, jag behöver ingen påse, spara på miljön...de unga tjejerna i kassan måste betrakta mig som en sådan där fjantig konstig tant...

3 ElinLeticia:

skriven

Stänga av datorerna istället för att ladda hem grejer under natten. Det tänker jag göra.

4 Konstanze:

skriven

Elinleticia: Låter bra, jag stänger alltid av datorn under natten. Är noggrannare med TV:n också. Ser till att den inte står på standby. Och skulle jag lämna lägenheten för mer än en dag tänker jag dra ur ALLA elektroniska apparater så att ingen står på standby. Onödigt om man inte är hemma ju.

5 Ers Larik:

skriven

Tyvärr är det på folks arbeten som det vimlar av tekniska prylar som aldrig stängs av: skrivare, musikmaskiner, datorer, sladdar till mobiler som inte dras ur jacket etc.

Kommentera här: