Flicksaker/Pojksaker

I dag på Jobbet så kom det en dansk snubbe med en massa leksaker i en liten buss. Vår avd fick äran att kila ut i snålblåsten och kika på leksakerna.
En del saker var bra leksaker, en del var bara så dumma att hela tungan skrek i protest när jag bad den hålla tyst.

Det finns tydligen ngn slags docka som heter Bratts....tjejer i minimala kläder, stora ögon och plutmunnar...här var det tydligen i form av mjukisdockor.
Ok, om man köper hem sådana till ungarna hemma men inte på dagis för bövelen.

Dessutom delade snubben in ALLA13469-37
 leksaker i "Det är är pojkleksaker" (dvs Indianer) "Det här är flickleksaker" (En jättefin dockservis helt i trä, men i färgerna rosa och lila, vi frågade efter om det fanns i andra färger också, men det gjorde det givetvis inte)
Våra ungar på avdelningen, pojkar som flickor leker med dockservisen precis lika mycket....
VARFÖR kategorisera?
Jag gav mig sedan in på lunchen i en disskution med en ung kille på jobbet (han är runt 18) Han förstod överhuvudtaget inte min upprördhet, men så är ju han 18 och jag typ 18 år till....

Jag har aldrig gillat den där fåniga disskutionen om "Kvinnor kan", Män kan inte ta hand om barn, kvinnor kan inte byta proppar, fixa bilen, måla om vardagsrummet, snickra ihop en hylla...jag kan ge mig fan på att om jag hade en bil och den blev kaputt så hade jag sett till att lära mig fixa till problemet i fall det var ett problem som kunde fixas utanför en auktoriserad verkstad.... 

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

Det tror jag med. Det handlar om självständighet.
Jag vill i första hand ses som människa, inte som kvinna. Jag byter mina elsladdar själv. Å andra sidan kan jag gärna lappa ett par jeans åt en man och låta honom hjälpa mig med vedhuggning. Men det är ju bara för att jag kanske råkar kunna hantera en symaskin och samtidigt har svaga axlar.

Förresten minns jag när jag var 18. Aldrig har jag varit klokare än då... ;)

2 Linnea.:

skriven

Åmajgad.
Mina borsdöttrar fullkomligt ÄLSKAR brats. Jag HATAR dom. Det var rea på brats lagom till ena brorsdotterns födelsedag och jag tänkte att hon skulle bli sååå glad (nu när jag väl hade råd att köpa skiten, annars kostar en såndär pryl typ 500 spänn) men det skulle även gå totalt mot mina principer. Ringde upp min bror och dryftade problemet. Dom hade redan köpt den, så jag slapp. Thank god. Jag fick köpa spelet Doktorn istället. Yes!

3 Konstanze:

skriven

Linnea: Jag har fått en brorson för två månader sedan. Han fick en waldorfdocka av mig. Som jag sytt själv. Annars gillar jag nog mer vedhuggning och bordläggning av kajaker än att sy. Och symaskin, där kan jag inte sy en rak söm ens. Brosan var faktiskt duktigare än mig på det närvi var små. Han täckte ett par jeans med tyglappar, påsydda med symaskin...När det kommer till Brats de är en lika stor styggelse som Barbie dockor.

Pavone: Ja, man får tänka sig för när man pratar med pojkar i 18 års åldern, de är inte riktigt torra bakom öronen än, speciellt inte om de dessutom är lillebror i familjen, i alla fall inte den här gossen. Vedhuggning kan vara kul, men lite kruxigt när man är 150 cm över havsytan...Japp, först och främst människa. Jag minns när jag hade byggt min kajak, många frågade om jag verkligen byggt den själv. Och jag sa Att det hade jag gjort och ställde frågan varför undrar du det? Men du är ju tjej var svaret många gånger...En man började säga att : Å så dutti du har varit som byggt den helt själv. (en annan kille som också byggt sin helt själv exakt samtidigt i samma lokal befann sig på samma plats just då,men hans duktighet fock passera obemärkt) Jag svarade med samma daddatonfall som han tilltalat mig: ja visst har ag varit dutti, som byggt kajaken helt sälv" Tror han fattade poängen. Min killkompis med den andra kajaken gjorde det i alla fall...

4 pavone:

skriven

Det måste vara en känsla (oavsett kön!) att ha byggt sin egen kajak.

När jag var liten tyckte jag det var aptråkigt att leka med dockor. Jag gjorde det bara för att vara kompisarna till lags. Jag ägde ett par Barbie och avskydde dem. Mina favoriter var i stället nallarna och gosedjuren - och föralldel bilar om tillfälle bjöds!
Men när jag var barn var det inte så rosa heller. Tjejer och killar hade samma (urfula) kläder, jeans och slipovers i brunt och orange! Det var inte så stor skillnad.

5 turmalin:

skriven

Håller med dig Konstanze -

kunde inte skrivit det bättre själv!

6 ElinLeticia:

skriven

Visst är den det.

Angående ditt inlägg. Brats handlar om ett konstgjort ideal. Jag tror inte det är någon unge som verkligen vill se ut så där. Titta på alla tecknade filmer, ögonen är alltid övernaturligt stora. Jag tycker inte om barbie, brats, my little pony och sånt. Jag har nog aldrig gjort det. Däremot älskar jag lego (fortfarande). Tycker heller inte om kategorisering. Och klart fasiken ungar lär sig vad de "borde" leka med, om de från början lär sig att blått är killars, rosa är tjejers...

tror inte så många grabbar skulle leka med ett maskingevär i babyrosa heller...men det skulle vara kul att se :) (får massor av skojiga bilder i mitt huvud nu)

7 sarah:

skriven

tittade på brattsfilmen med min kompis sexåriga lillasyster för ett tag sen... helt sjukt vilka ideal som visas upp. allt handlar om kläder, smink och killar.

i reklamen för dockorna säger dom till och med "det viktiga är inte att vinna, utan att vara snygg när man gör det" jag blir så förbannad när jag ser sånt.

8 Konstanze:

skriven

Jag tycker att brats dockorna ger en mardrömmar. På riktigt

9 LilJones:

skriven

Arbetade på McDonald´s en gång i tiden. Varje torsdag innebar antingen glädje eller total ilska.
Vilka leksaker skulle följa med i Happy Mealen dan därpå???
Fick ett totalt utbrott när jag hörde en tjej fråga gästen; vill ni ha pojk eller flickleksak?
Det resulterade i en rejäl genomgång med personalen om vad den frågan betyder och vad den innebär.

Sorgligt... att ett ställe som så många barn besöker cementerar könsrollerna.

10 Konstanze:

skriven

LilJones: När jag var liten och det fanns sådana där fiskedammar på marknader och basarer sa jag alltid att jag var en pojke för det var mkt roligare leksaker i dem. Håller med dig om att "Macan" verkligen cementerar könsroller. Bättre att fråga barnet vad vill du ha? En sådan här? Eller en sådan här?

11 LilJones:

skriven

Ja, att fråga dem är nog det vanligaste. Men nånga gånger handlar föräldrarna själva. Å då blir det rosa dockor till flickor och bilar med eldflammor till pojkarna. Tyvärr.

Kommentera här: