Hissen upp

13469-124

Jag var i Johanneskyrkan i går. Där var också M. Men vad som hände eller inte hände tar jag inte upp här. Men det var konstigt i alla fall. Kanske därför jag fick ett SMS nyss där M frågade om jag gillade konserten.

Jag var alltså och lyssnade på Mozarts ofullbordade C-moll mässa. Fast här var den fullbordad av en man som jag inte minns namnet på eftersom jag inte har kvar programet. Sopransolisterna skickade publiken raka vägen till sjunde himlen. Och tenoren gick inte av för hackor han heller- Maria Keohane har en sopran som skickar rysningar genom ryggraden och låter det vattnas i öronen på en.
Ann-Kristin Jones kompletterade henne med också en smidig och vacker Mozart sopran. Johan Linderoth brukar dyka upp och sjunga på de flesta konserter, och han gör rättvisa åt bde Bach och Mozart. Det är ont om vackra tenorröster. Men gott om snygga tenorer.

Mozart var under många år under min tonårsperiod främst, en husgud hos mig, ja en bra bt upp i 20-årsåldern nästan i sluttampen, innan M faktiskt fick upp ögonen på mig för de andra gubbarna också. Tack för det M.
Nu lyssnar jag inte så ofta på Mozart. Inte i samma frenesi som förut i alla fall. Men när man då och då lyssnar, går på konsert eller ser en opera av honom förvånas man kanske inte, men man förvånas över sig själv över att man tycks ha glömt bort hur jäkla vacker musik han skriver- I
Sopransolot i C-moll mässan Et Incarnatus est ger dig gåshud.

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

C-mollmässan är ljuuuvlig. Aldrig tycker jag så mycket om Mozart som i just det verket. Maria Keohane är jättebra. Tenorer är överreklamerade. Många är dessutom bara uppskrekna barytänger.
Mina kategoriska åsikter för ikväll ;)

2 Konstanze:

skriven

Pavone: så kul att du vet vem hon är. En perfekt röst för Mozart och Bach. Ja, det är sällan man hör bra tenorer. Men Johan Lnderoth är en sådan tenor. En bra en.

3 Linnea.:

skriven

haha, om man är riktigt trött och har ont i huvudet (som jag) kan man tro att den där M är Mozart. Mozart skickade alltså ett sms och undrade om han gjorde bra ifrån sig, haha, så dumt det kan bli. en tanke bara. :)

4 turmalin:

skriven

Inser att du är en lyckost som fick gå på denna konsert. Lite avis är jag nog:-)

5 Konstanze:

skriven

Linnea: Ingen dum tankevurpa alls. Men M är M och Mozart är Mozart. FAst det hade varit skoj om man fått ett SMS från Mozart också. Tänk vad förvånad man skulle bli.

Turmalin: Ja, jag ångrar mig inte att jag tog mig en promenad dit. Jag hade ångrat mig i fall jag inte gjort det. Och för att göra dig kanske ännu mer avis tänker jag gå på Verdis reqiuem på Torsdag. Om biljetter finns.

Kommentera här: