Jakten på den perfekta H-moll mässan

13469-115

Först måste jag klargöra en sak. Jag kan inte sjunga. Det är jag hemskt ledsen för. Dessutom är jag inte sopran utan snarare en alt...i alla fall om man bedömmer efter de toner jag tar. Tyvärr. Jag vill hellre vara sopran än alt. De har mycket coolare sångstämmor...om jag nu kunde sjunga vill säga.

Jag lyckades "smuggla" in mig i en kör en gång. Jag kände dirigenten/körledaren. Så jag behövde inte göra sångprov. Tur för mig. Otur för honom. (Men jag sjöng tyst, jag lovar) Jag var med och sjöng i Romans "Den Svenska mässan" Hur häftig upplevelse somhelst. I klass med att stå på en scen och spela en roll/förställning,

Nu är det jag skall prata om i dag. Jag jagar nämligen efter den perfekta H-moll mässan av Bach (Veckans jag-har-snöat-in-på- det -här- musikstycket-just-nu)

Så här ser listan ut just nu

1. Lunds vokalensemble med okänd orkester och solister (kända säkert, men det är en bränd skiva från en konsert, fyyyyy på mig) 
Bra solister, bra tryck i kören, bra körklang, och bra tempo överhuvudtaget. Inget tunggump dirigering

2. Adolf Fredriks Bach Kör med drottningsholms barockensemble

Också bra tempo (viktigt när det gäller Bach, det får inte vara för långsamt, då blir det lätt trist och alldeles för tungt)

3+4 En Herbet von Karjan inspelning som är alldeles för låångsam och har övermogna sopraner i körstämman
Nä, denna gillar jag inte alls. Långsam, tung, och faktiskt riktigt tråkig...tycker i alla fall jag

Collegiuem Vocale
Visserligen med Andreas Scholl bland solisterna, men det överväger inte en rätt trist inspelning, i alla fall enligt min smak

5. Toelzer knabenchor. med solister från samma kör.
Toelzer knabenchor är en av de bästa, för att inte säga en bästa gosskören i världen. Så det är inget fel på den här inspelningen. Jag beundrar verkligen och tycker om gosskörer och är djupt imponerad av killarna som i 10-14 års åldern sjunger Bach och Mozart som fullfjädrade klassiska sångare. Men i bland, vill man ha mer och starkare röster....En gossopran kan sjunga himmelskt vackert men i bland vill man ha den fullvuxna rstens klang trots allt

Jag har fått ett tips på ytterligar een version av Bachs H-mollmässa att sätta tänderna i
Gardingers Arkiv insp...Ska försöka hitta den---

Någon annan som har ett tops?

(Gud vad jag önskar jag kunde sjunga....Nu låtsas jag  bara här hemma med ett partitur i knät)

I kväll blir det dock ingen Bach, utan en film
"Fateless" som bygger på Imre Kertez bok "Mannen utan öde"







Kommentarer:

1 turmalin:

skriven

..en tops har jag..hihi,:-)

Skämt åsido: Bach rules.

2 ElinLeticia:

skriven

Visste inte ens att den hade filmats!!! Wow...ska försöka hitta den också!

3 "Konstanze":

skriven

ElinLeticia:Om vi ses någongång kan du få låna filmen av mig...för ses det måste vi eller hur?...Något nytt om bokbytarfesten?

4 Ers Larik:

skriven

Att snöa in sig på Bach är förståeligt, men blir lätt en sjukdom. Kyriet i H-moll-mässan är förskräckligt på det sättet, sätter sig som en fluga på en sockerbit. Sedan blir man inte av med den på hela dagen :)

A propos Roman, jag sjöng den vid flera tillfäller i min kör, med orkester. Väldigt fin, och den är förnyelsebar på det sättet, att man aldrig tröttnar. Kontrapunktiken är omväxlande.

5 Konstanze:

skriven

Ja, en dos Bach varje dag håller doktorn borta...

6 pavone:

skriven

Ja, jag är sen att svara, men jag har ju just hittat hit... och jag blev så glad att hitta hit så jag ville skriva några rader...
Inget att tillföra på h-mollfronten, själv har jag bara Drottningholms Barockensemble-inspelningen och jag blev så inspirerad att den går nu i spelaren.
Jag levde med Romans Den svenska mässan under flera år. Sålde den i min museibutik och den gick varm, det är nog snudd på omöjligt att tröttna på den!
Sen ville jag också berätta att jag sitter i spänd förväntan tills mina två skivor med Sara Mingardo anländer. Apropå sopraner och altar. Hon är riktig, riktig alt och jag blev så till mig att jag länkade till några ljudspår på min blogg. Kom och lyssna om du vill!
Nu ska jag inte bluddra på mer utan fortsätta titta runt på din fina blogg!
:)

Kommentera här: