Är blått verkligen blått?

    


Något som upptog mina tankar när jag var liten var det här med blå ögon kontra bruna ögon.
Tanken slog mig häromdagen på jobbet i någon disskution vi hade. Jag minns inte vad.

Men tänk om det är så funderade jag, tänk om det ligger något bakom den tanke som slog mig för en sissådär 25 år sedan när jag var nästan 11 år.

Ser blåögda på samma sätt som de brunögda. Nyanser, former, färger, rörelser, men framförallt färger och nyanser, ser det likadant ut om man har blå ögoon som om man skulle ha bruna ögon. Finns det en skillad i nyanserna av de olika färgerna. Är det blå exakt densamma i den som har bruna ögon.?

En fånig tanke kanske, men rätt kul. För hur skulle man kunna ta reda på det? Det kom jag aldrig fram till när jag var barn, trots att min lillebror fick vara försökskanin. Fast han fattade aldrig vad jag ville när jag envist frågade honom om den blå färgen verkligen var blå oh hur blå den var och på vilket sätt den var blå.

Kommentera här: