Tillståndet med Teaterfjanten



En liten rapportering kanske vore på sin plats. Annars kanske mina trogna läsare försvinner och det vore ju embarmligt tråkigt.

Tosca konserten:  den operan må vara hur dålig som helst i handlingen. Men det ger jag blanka fasen i för jäklar i min låda vad det är en bra opera. Med rätt sångare, orkester, kör och dirigent så ryser du. På RIKTIGT. Opera kan vara så in i sjuttsingen megahäftigt i bland. Så grymt att varenda micropartikel i din kropp reagerar. Som en orgasm ungefär... Ni som lyssnar på opera....har jag inte rätt? Om ni har hört Tosca så är vissa scener just så. Eller hur?

Jobbet: Jag saknar mitt gamla ställe enormt. Får inget riktigt grepp om det nya eller om min arbetskollega. Känner tyvärr att entusiasmen börjar rinna ur mig och jag känner att det kvittar vad jag gör och hur jag gör saker på jobbet. Jag saknar det utvecklande pedagogiska tänkandet, utanför de trånga mallarna.

Ped drama: De två gånger vi hittills haft på 11-20 p har mest irriterat mig. Jag känner att jag tappar focus och gör saker på slentrian. dessutom undrar jag mycket över den nya läraren vi har. Läraren är utbildad i Retorik, och utbildar i det. Men jobbigare röst får man leta efter. En uppgift som jag dock ser framemot är att vi själva ska berätta en historia/saga för de andra. Där känner jag mig mycket säker på hur jag skall göra och vilken saga jag skall ta. problemet är att jag kommer överskrida tiden vi fått med minst 5 minuter. Jag ska fråga om jag kan få fem minuter extra för den historia jag valt är så spännande och bra. de kanske till och med glömmer bort tien medan jag berättar. Det vore det ultimata. Och jag tror jag kan lyckas med det dessutom.

"Sophie" Det har snubblats och konflikter hur vi skulle ta oss an arbetet har uppstått under hösten. Regissören ville jobba på ett sätt, vi skådespelare på ett annat. Idéerna kom mest från oss skådespelare. En  skådespelare hoppade av. Ny söktes och hittades. A ! Tack för att du ville axla rollen som Elsie. Regissören hoppade av pga annat arbete och full almanacka. Ny regissör hittades i en sedan många långa år vän. En mycket god vän. J! Arbetet går med stora steg framåt tack vare denne J. Han tänker, klurar och kommer med klara regianvisningar vilket gör arbetet så mycket lättare och roligare. Detta är ändå hans första regiuppdrag oh han klarar det med bravur och glans. Du är en talang J! tack för att du finns.
Jag har återfått hoppet om att "Sophie" kommer att bli en bra föreställning. J vet vad han pratar om.

Moppen: Kommer inte förrän i Maj....men den som väntar på något gott.

Kärleken: Fullständigt obefintlig. På alla plan. Till och med katten glor surt på mig.

Recenserandet: Hoppas på att snart få uppdrag så snart www.nr.nu nya sajt är i gång.

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Vilken vacker bild! Var är den tagen?

2 Konstanze:

skriven

Marie: jag har lånat den på nätet. Jag sökte på Google. Våren i skåne så dök den bilden upp. Så den är onekligen tagen i skåne någonstans.

3 Marie:

skriven

Då är det nog Revingefältet. Det är verkligen fint där ute.

Kommentera här: