Att bocka och säga Tack - Teaterskrock 3

13469-144

Att säga "lycka till" till en skådespelare inför premiären anses bringa otur. Ännu värre blir det om skådespelaren säger Tack....Hur det är med den saken och varifrån det skrocket kommer ifrån är jag inte helt på det klara med. Vissa skådespelare får man lyckönska, andra inte. Artig som jag är så brukar jag i alla fall säga "Bockar och Bugar" i stället för att säga Tack.
Dock kan jag avslöja att strax innan premiären ska gå av stapeln så är det ett jädra sparkande i varandras bakar bakom scenen. Och inte då heller säger man tack.

En annan sak som jag märkt förbryllar de som inte varit inne i Teatervärlden är att om man hamnar på ett genrep av en föreställning så brukar skådespelarna aldrig komma ut för att ta emot applåderna. Publiken får gärna applådera, men inga skådisar kommer in på scenen för att ta emot dem
 
Är det rädslan för oturspöket igen?
Ja, kanske det, men den största anledningen är att genrepet är fortfarande en repetition, alltså ingen färdig föreställning. Det är den inte förrän dagen efter. På premiären.

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

Men vad ska man då säga till skådespelare i stället för lycka till? Jag känner flera stycken och har ändå aldrig riktigt fått kläm på det där.

Det där med visslandet var ju intressant, att få reda på historien bakom skrocket!

2 Konstanze:

skriven

Break a leg, eller som jag brukar säga : Spela skjortan av dem. bränn spagetthin...men visst ska man säga lycka till om man vill det,,,det tycker jag i alla fall...sen kanske man inte får etttack till svar bara

Kommentera här: