jag är en skeptisk kultursnobb




Jag har inte sett den än. Ronnys iscensättning av Carmen. Med Gladys Pilar i rollen som Carmen. Musiken skall fortfarande vara Bizets, men i stället för opera görs den om till en musikal. Jag är skeptisk. Carmen som musikal känns lite blodfattigt. Lite tunt. Om musiken hade skrivits om, av en annan kompositör, hade det varit lättare att inte vara skeptisk. Men jag tror att man kan komma att sakna operarösterna. Eftersom musiken lär vara den samma som i operan.
Jag har inte lyssnat så mycket på Gladys. Allt jag vet är att hon varit med i melodifestivalen. Och lika lite som operasångaren Loa Falkman passade som melodifestivalsångare, lika lite tror jag att Gladys passar som sångare i operornas opera kvinnorroll
Lite som att höra Christer Sjögren riva av en hårdrocklåt.

Sen kan man undra varför man sätter upp Carmen på Pildammsteatern igen, den spelades förra året SOM OPERA, och nu i år sätter man upp operan som musikal....
Jag säger som Stefan Sauk i Lorry:

Jag är skeptisk....

PS: jag kommer att pallra mig i väg dit, till Pildammsteatern, och beskåda uppsättninngen, så jag återkommer, vi får se om fördomarna bekräftades eller demolerades. DS

Kommentarer:

1 turma:

skriven

I agree

2 elinleticia:

skriven

Gladys har en jävla bra röst! Och jag tyckte Loa passade som melodifestivalare :) Symfonin är ju grym. :)
Nästa vecka bör gå bra...du får komma förbi eller så tar jag en sväng om stan.

3 Konstanze:

skriven

Elinleticia. Gladys har säkert en bra röst i andra sammanhang än just opera. Det är själva idén jag är skeptisk mot att använda en opera och dess musik och göra en musikal av det. Använd gärna storyn, men skriv ny musik.

Kommentera här: