Men det var i alla fall rent (Krakow)

          

Har precis kommit hem från . Kontrasternas stad. Slitna och halvt förfallna byggnader. Men inte en enda papperslapp på gatorna. Svinkallt på hostel rummet på nätterna men varmt som på sommaren på dagarna.

(Bild 1: Skylt från de gamla tyghallarna på torget i krakow, Bild 2: P sittandes i sin säng första kvällen i väntan på att elmentet skall sättas på kl 22, vilket det aldrig gjorde, Bild 3: Vårt snygga hostel rum, Bild 4: Jag sittandes i sängen i väntan på Godot som aldrig kom.  Bild 5: P i Auswitch strax efter klockan 9 på morgonen, en liten stund var vi nästan där helt ensamma innan tursithorderna strömmande in.)

     

Det som slog mig var Birkenaus storlek. Det är stort, för att inte säga gigantiskt. Om du står i den ena ändan av det forna lägret kan du inte se vart det slutar...
Jag drabbades inte så känslomässigt av det. Det var fruktansvärt att se det. Men jag kände en djup vördnad för de offer som slutat sina liv där i händerna på en fruktansvärd diktatur.
När jag sprang omkring och fotograferade drabbades jag i bland av skuldkänslor, där sprang jag omkring och fotograferade och försökte få "snygga" bilder. Det kändes inte helt bra kan jag säga. Inte heller när jag drabbades av en hunger då jag bara ätit frukost kl 6 på morgonen och klockan närmade sig 12. Jag visste inte riktigt om det var läge att säga till sin reskamrat att "Nu är jag hungrig kan vi gå och äta något"

  

Sen besökte vi också Saltgruvan. Som ligger en bra bit under jorden. Åker ni till Krakow så är det en god idé att åka dit. Ett helt museum under jord. Det kostar en slant att se stället men det var intressant och vackert. Dessutom fick man åka i en riktig gruvhiss. De går otroligt snabbt!



Inte gott alls. Överhuvudtaget.



Ett trevligt avbrott från vardagen och en kontrastfull resa.


Kommentarer:

1 Luren:

skriven

Hej! Och tack för kommentaren, den värmde! Mycket har hänt i mitt liv. Men nu kommer bloggandet igång igen. Jag har saknar er! Och vilken spännande resa du gjort - Krakow. Finns på min lista:)

Kommentera här: