Recension 5 i hamn å så va det en annan sak...

http://www.nr.nu/Templates/Review____5487.aspx

Nu är snart uppdraget för september slutfört. 5 av 6 recensioner är i hamn. Pust.

I dag efter jobbet cyklade jag till en fd kursares arbetsplats för att låna en kursbok. Hon arbetar i Malmös allra mest slitna område. Herrgården på Rosengård.  Att det skulle vara slitet det har jag förstått. Men jag har själv aldrig varit där, inte i den delen av Rosengård i alla fall. Så långt bort bort brukar jag inte komma. Man vänder alltid i Rosengård Centrum. Men i dag var jag där alltså. Och såg med egna ögon hur det såg ut...

Sopsäckar med innehållet spritt på cykelbanor och buskar.
Trasiga gatlampor
Trasiga stenmurar
Trasiga nät vid murar, vilket är livsfarligt då det springer en massa ungar omkring utan uppsyn
Klotter
Trasiga fönster
Fula fasader
Skräp i alla buskar
Trasiga cyklar överallt
Trappuppgången jag var inne i var förskräcklig med smutsiga väggar, klotter, bucklig ytterdörr som inte gick att stänga. Klotter djupt inristat i väggarna.
Å så dessa alla barn som sprang omkring vind för våg. Små killar mest som beundrande stod och titta på de större tuffare killarna. Snacka om förebilder. ( De pratar om vilka som satt inne och vilka som inte gjorde det)

inte undra på att det fjutas på där då och då...

Kommentarer:

1 turma:

skriven

hej! Här sitter jag o degar framf dator, äter lite pistagenötter. läget gott hoppas jag!

2 Lokesson:

skriven

Ett samhälle innehåller många världar, och det är nyttigt för oss att se så många som möjligt.
Har både politikerna och herrgårdens innevånare gett upp hoppet om området tro?

Kommentera här: