Ni som inte....

Jag arbetar med barn dagligen. Varje dag möter jag och ledsagar jag 12 barn som jag har ansvar för. Jag blir arg på dem, jag skrattar med dem, tröstar och uppmuntrar dem. Jag försöker ge dem en så pedagogisk och kreativ vistelsetid på förskolan som möjligt. Jag bryr mig om dem.

En sak som jag ofta har funderat på och som jag i bland blir lite irriterad på är att de som är mammor, speciellt mammor, i bland pappor, men inte lika ofta, ofta säger till mig som inget barn har:
Ni som inte har barn förstår inte....
Ni kan inte sätta er in i....

Om det händer ett barn något, ett barn mår dåligt eller något i den stilen, klart som fanken att jag blir oroad, känner med barnet och vill hjälpa det. Klart som fan att jag förstår hur vidrigt det måste kännas som förälder att se sitt barn må dåligt.
Bara för att jag inte har egna barn är jag ingen okänslosam människa¨. Jag kan mycket väl sätta mig in i hur det känns.

Så sluta frånta mig rätten att vara en empatisk människa bara för att jag inte har någta egna barn.

Kommentarer:

1 Elinleticia:

skriven

Jag tror du, med ditt jobb, faktiskt kan föreställa dig exakt hur det känns. Men i allmänhet så tror jag inte att någon som inte har barn helt kan föreställa sig hur det känns. Nu används säkert det "uttrycket" oftare än vad som behövs, men jag får ändå känslan av att jag inte KAN förstå de som har barn. Själva föräldraskapet känns som något helt unikt och omöjligt att helt sätta sig in i. Men som sagt - när man jobbar med barn blir man ju lite extraförälder - och att komma med en sån kommentar till någon som tar hand om ens barn - under halva dygnet...låter lite drygt faktiskt

2 turmalin:

skriven

Sådana där föräldrar borde skämmas!!..de tillbringar ofta mindre tid med sina barn än personalen gör.

Kommentera här: