Om tre önskningar

Förra veckan i personalrummet på jobbet när jag kom in och satte mig för min välförtjänta 30 minuters rast så var ett samtal i gång. Ett annorlunda sådant. Inte det vanliga gnället över invandrare, socialfall, ligister, föräldrar och om hur förfärligt Malmö har blivit och hur jobbiga barnen har blivit de senaste tio åren.
Nej denna gången var det en rundfrågning om vad man önskade sig om man fick tre önskningar.
Folk önskade sig: pengar, ekonomiskt oberoende, hus, att de slutade fisa så mkt hela tiden osv. Ganska vardagliga ting helt enkelt. Matrialistiska ting. Jag lyssnade men deltog  inte så värst mkt. men då pltsligt vände sig en av mina kollegor till mig, jag var den nästsista.
Och du då, vad önskar du dig om du fick tre önskningar på dig?
Jag tvekade en stund innan jag svarade, och tänkte att jag måste faktiskt gå utanför mig själv. Jag har så att jag klarar mig. Visst finns det saker jag skulle vilja ha. Men jag klarar mig. Så jag svarade helt uppriktigt (Jo det var det faktiskt)
1: Fred på jorden
2: Att det inte fanns någon miljöförstöring
3: Att jag inte hade det här benet, utan två helt friska ben.

Ok, den sista önskningen var väl ett egoistiskt. Jag kan både gå och stå på mitt ben. Men men....

Det blev i alla fall en dödstystnad i personalrummet när jag sagt mitt. Några pinsamma harklingar och nervösa skratt.
Hrm. ja det kan man ju också önska sig. Hrm. var det någon som sa. Eh, Jaha och du då, eh vad önsakr du dig.

PÅ något sätt kände jag mig lite elak, fast på ett trevligt sätt. Jag hade visat på andra tankebanor.

Och ja, om jag fick tre önskningar så hade jag önskat mig 2 saker som skulle gagna alla som lever på denna jord och ett egoistiskt utav bara helvete.

Vad hade du önskat dig?

Kommentarer:

1 kupka:

skriven

Jag ska också försöka gå längre än till min egoistiska önskningar:

1. Att ingen ska vara hemlös

2. Att inga barn utnyttjas sexuellt

3. Att jag får ha hälsan och bli 100 år gammal

2 Leffe:

skriven

Jag svarar både egoistiskt och inte på frågan. Kommer att tänka på vad min yogalärare brukar avsluta sina e-mail med. Hon skriver Fred och Kärlek. Och det önskar jag mig alltså. Men det känns som jag inte riktigt är där ännu. Så till att börja med önskar jag att jag det närmsta året förstår vad det egentligen betyder för mig. Fred och Kärlek alltså! Vidare att jag från tanken överför det till handlingen. Det egoistiska i min önskan är alltså hur jag själv skall ta itu med Freden och Kärleken. Går jag sedan vidare så anar jag att det finns så mycket mer i budskapet som gäller alla människor på vår vackra jord!

Kommentera här: