Teater jag har sett på 2008

Januari

(Rec) Färden till Västern  (Månteatern spänner musklerna i 5 timmar och åstadkommer en av årets bästa föreställningar)
          
Song from a sorrowed heart ( En kär vän och tillika teaterlärare gör en mkt självutlämnande föreställning)
          
Februari

(Rec)    Salome        (Opera på Musikteatern med en fenomenal Salome)
(Rec)    I see dead people (Opera som improvisation och som föreställning. Helt galen)
(rec)      Bortbytingen  (moomsteatern gör riktigt bra i från sig. Och Lotten Roos är en urhäftig häst)
(rec)      Tarzan i djungeln (Teatr Weimar lyckas inte helt denna gången, men det är ett rejält undantag)
(Rec)     Romarrikets uppgång och fall del  ( Institutet föll mig inte alls i smaken. Att sitta och runka och skära sina armar är inte teater, inte heller konst tycker jag. Det är bara märkligt och inte ens provocerande)
(Rec)    Ringaren i Notre dame  ( det är facinerande att se Dan Kandell ta höga C hängandes upp och ner i ena benet)
(Rec)     Borta bra ( intressant nyskriven dramatik)

Mars
(rec) Jenny från Hörby ( Dennis x 2 gör det igen)
          Rock Me Amadeus ( Njaeee, inte riktigt bra det här)
          Det sista ni hör av mig. (Minns inte denna föreställning särskilt väl. Satt väl och tänkte på annat)
  (rec) Stormen ( jag säger bara en sak. Magnus Schmitz!!!)
  (rec)  La sonnambula (Opera på musikteatern, snygg men tråkig)¨

April
(rec) Jag äger malmö (teater foratt. hade grymt svårt att skriva ngt om föreställningen)
(rec)  Britney is dead  (teater weimar visar åter sina framfötter)
          Dödsdansen ( Dödstråkig. och vad nu han den där kapten syssla med har jag ingen aning om. Men bra var deinte)
        
Maj
        Ett drömspel (Herr Strinberg kan inte ha varit vid sina sinnens fulla bruk när han skrev ett drömspel. Teater Insight gör spelet rättvisa)
     (rec)    Silverfisken (Monolog om incest, hemskt som tusan men föreställningen berörde mig ej och kändes ofärdig)
         Häxjakten   (Unga teaterförmågor på Fridhems folkhögskola)

Juni
  (rec)      Dödsdansen (till skillnad från Malmö stadsteaters uppsättning lyckas Skillinge teater foga in liv och humor i föreställningen.Men det tog mig 7 timmar att ta mig dit, se förest och ta mig hem igen)

Juli
Figaros bröllop (Scaniateatern, en massmord på Figaros bröllop och...nä den var inte alls bra. Synd på många bra röster)
Figaros bröllop (Skånska operan, AHHHH! en underbar föreställning: Och Eva-Lotta Olsson (?) Vilken röst! Vilken inlevelse!!!!)

Augusti
(rec) Prinsessan av Cypern ( Konsertant, eller halvkonsertant, lite synd faktiskt)

September
(Rec) Döden och flickan (nyskriven opera, Erika Sunnergårdh i huvudrollen kan det bli bättre? Ja aukustiskt!!!)
(Rec) Skolfobi  (rörig men kul, men rörig)
           Ingen anledning till panik. (Jag älskar Nina och Pelle. Och Per)
 (rec) Roberto Zucco (Kul att se en gammal bekant regissera och det på riktigt)¨
            Isaak                 (idel vänner och bekanta i en tänkvärd föreställning)
   (rec) Heterofil            (Pia Örjansdotter är en fenomenal skådespelerska. Dessutom är hon snygg)

Oktober
                 Ingen anledning till panik ( Som sagt, jag älskar Nina och Pelle. Och Per)
(rec)        jösses flickor                     (Synd att de inte sjöng hela Åh Åh Åh tjejer, då hade det garanterat blivit allsång)
(rec)          China                                (Magnus Schmitz är som sagt en underbar skådespelare. Precis som Susanne är det)
                
Den vilda bebin                 (En söt, enkel föreställning som jag tyckte mkt om)
                Alltings yta                         (teater Insight tillhör en av Malmös mest intressanta teatrar just nu)


November
 (rec)     Zlatans Leende (inte lika magisk som förra årets Snövit. Tyvärr)
(Rec)      Mordet i Midlands (klassisk klassik teater i en klassisk klassisk deckare med en oväntad twist)
                 Frieriet i bremen    (Inte vill man dricka kaffe efter den föreställningen
                 Claras....?????      (Fattade inget av den föreställningen faktiskt)¨
                 Bella Bossa           (tyckte att det var lite väl övertydligt till och med för att vara en förest för små barn)
December
                      Den stora spökräddningen ( För statisk, ofärdig och otight. Tyvärr)

Ja det var väl allt. Precis som förra året har jag sett 42 föreställningar. Av dessa 42 så har jag recenserat (rec inom parantes) 25 stycken och det är ju faktiskt mer än hälften. Inte så illa pinkat- Visserligen har jag sett en föreställning två gånger, Men den var så jäkla söt så jag var tvungen att släpa med mig mina föräldrar på den också: Nu återstår det att se hur det blir på teaterfronten under 2009. hur mkt recenserande det blir.
vad jag glömt på min lista är de föreställningar jag såg under Teaterfestivalen i Riga. Men det får vara.

Kommentarer:

1 kupka:

skriven

Oj vad många föreställningar du har sett (och recenserat)! Jag har inte sett mer än 2 (Fröken Julie och Kallocain). Jo, förresten jag var på Arlövs-revyn också, men det räknas inte som teater. Mer åt buskishållet.

Kommentera här: