1 miljon/minut




En miljon plastpåsar köps i minuten. Fatta i minuten. Det är jäkligt mycket. Alldeles för mycket. På tok för mycket. Det måste bli ett slut på det. Jag hörde på radion att det finns de länder som lagt av med plastpåsar i affärer helt och hållet. Ja, det är till och med hårda fängelsestraff i fall du som affärsinnehavare dristar dig till att sälja påsar till de varor kunderna köpt. ( Jag antar att de påsar som används till sopor är annorlunda, mer nerbrytningsbara)

Jag skall hädanefter i ännu större utsträckning andvända mig av ryggsäckar, befintliga väskor och tygkassar. Eller fickor. Det är ju faktiskt bra onödigt att bli erbjuden en plastpåse bara för man köpt en kajal. Den kan man ju faktiskt stoppa i fickan.

Så, min bloggare och bloggläsare, joinar ni mig i denna kamp mot plastpåsens diktatursika grepp om moder jord och natur?

Kommentarer:

1 turmalin:

skriven

Ok. Jag joinar. Synd bara att plastpåsar kan vara ruskigt praktiska ibland.

2 Elinleticia:

skriven

Kanske...om jag får tag på den DÄR påsen med gugglan på
:)

3 Stefan Edlund:

skriven

Klart jag joinar....ned med plasten

4 Konstanze:

skriven

Malin: Ja, i stor utsträckning som möjligt

ElinLeticia: Jag gogglade plastpåsar på bilder och då dök den upp. Tror att den var till försäljning på Tradera. Eller var.

Stefan: Heja dig!

5 Pia:

skriven

Självklart joinar jag oxå. Försöker undvika så långt det går. Använder rycksäcken och ber att få slippa de små plastpåsarna till kajaler och annat smått krafs man handlar. Tips: Det finns, på Gleerups tror jag, en praktiskt nylonkasse för 25-30 spänn som har ett litet fodral man kan knöla ner den i. Får plats i vilken jackficka som helst. Rymmer som en standard plastkasse. Fick en sån av en väninna i höstas.

6 Konstanze:

skriven

Pia: Tack för tipset. Ska kolla den. Även om jag tycker att denna "fablernas värld" tygkasse vore allt ngt att ha.

Kommentera här: