Nästa gång






Klassisk musik och opera har alltid funnits när jag växte upp. Det var inga märkvärdigheter kring det. Föräldrarna drog runt oss såväl på konserter som en och en annan opera. Men mitt allvarliga och egendrivna operaintresse började som 14 åring då jag såg Kärleksdrycken av Donizetti på Lunds stadsteater. Huvudrollinnehavaren då en ung man, Lars Leishem sjöng hem mitt hjärta totat och mitt operaintresse livnärde sig helt på egen hand.


Så det är tack vare den mannen jag lyssnar på opera i dag i den utsträckning jag gör.

jag har sett honom ett par gånger på stan, vi bor i samma stad nuförtiden, Han brukar nicka lite vänligt mot mig, gud vet varför, men jag brukar nicka vänligt tillbaka. I går var vi på samma tåg. Jag vågade säga ett försiktigt hej. ( Det är inte lätt att hälsa på sin ungdoms idol och svärmeriobjekt utan att bli lite generad) Han sa även han ett blygt hej tillbaka.

Jag funderade på det där sen. Jag tyckte han såg så ledsen ut. Ledsen och ensam. Vissa människor utstrålar en sådan övergivenhet och ensamhet att det skär i en. Jag hoppas att det inte är så i detta fallet.

Jag funderade på att man egentligen borde fatta mod till sig och nästa gång gå fram till honom, klara strupen och ...nä, inte sjunga, inte jag. Men i alla fall tacka för många fina operaupplevelser och även tacka honom för att han var min nyckel in tlll operans värld. I alla fall för mig.
Jag tror att han skulle bli glad.
Nästa gång ska jag göra det
Nästa gång
Jag lovar.

Kommentarer:

1 Konstanze:

skriven

Hej: En aria är ett längre, eller för den delen ett kortare stycke i en opera som sjungs solo av en enda person. Exempel på arior är till exempel Nessum Dorma, Nattens drottnings arior ur trollflöjten...

Ett sång kort och gott som sjungs ensam av en solist.

2 Lars:

skriven

Hej min Ängel. för det blir Du ju . he he he . Min brorson Viktor ville jag skulle kolla Din sida. Nu har jag gjort det 7/1-09. he he he. Klart jag är ledsen .klart jag är glad,Man lever ju och är en del av allt . Men det Du skriver om en kväll i Lund gör ju att allt slit och möda var värt någonting .En person som gillar opera pågrund av mej .WOW . Så det var inte förgäves iallafall. he he he . Nästa gång vi ses så nickar vi inte åt varandra. tycker vi kramas he he he .Lars

3 Konstanze:

skriven

Lars: Oj! Är det du, den stora tonårsidolen som skriver på min blogg? Det är stort! Hoppas att du har det bra! Och tack för din fina hälsning.

Kommentera här: