öreland- ett aprilskämt?

Oeresund_bridge



I går när jag var på väg ner mot havet tillsammans med min vän, teaterkollega och tillika arbetskollega C så stötte vi på något märkligt. På Gustav Adolfs torg stod några jeppar i kostym. PÅ marken var det två stora flygfoton över Köpenhamn och Malmö. I mitten var det en liten Ö. Om det var Pepparholmen eller saltholmen vet jag inte.
Det var i alla fall bebyggelser på den lilla ön och en av bebyggelserna liknade Globen. Den var i alla fall rund.

Nåja, han undrade om vi var intresserade att höra vad han hade att säga. Och visst, solen sken, fåglarna kvittrade och vi hade all tid i världen...

Jo, det här var något som skulle kallas Öreland, där kunde man köpa landområde/tomtområde om man ville. Och det va mycket billigare än både i Sverige och Danmark. Ja flera tusen Euro billigare faktiskt.
Det fanns tre områden att välja mellan The Swedish area the danish area and the Mixed area.
Om du var dansk får du tex köpa tomt i den danska delen och den mixade delen, och om du var svensk fick du köpa på den svenska delen och den mixade.
Vi undrade varför, och att det lät lite gettoliknade med den uppdelningen.
Killen i kostym försäkrade oss att nejdå så skulle det inte bli eftersom inga murar skulle byggas
Men vi undrade varför det skulle vara på det här sättet. Jo svarade killen, enligt en massa undersökningar så har det visat sig att svenskar och danskar inte vill bo ihop, därför har man gjort denna uppdelning.

(Man kan ju undra hur långt tillbaka i släkten man måste avra svensk/dansk för att köpa tomter i respektive området)

Min vän C undrade vilka lagar som skulle gälla, de danska eller de svenska. Mannen i kostym svarar då att det är de europeiska lagarna som kommer att gälla och att valutan kommer att vara Euro.
Det skulle dessutom byggas ett förstaklassiskt universittet och sjukhus.


Jag tycker att det låter galet. Lite som stepfordwifes eller som en totalitär stat eller nått i den stilen...jag får i alla fall inga bra vibbar.

ja just det. alla affärer skulel vara samlade på ett och samma ställe så att man slapp den här gatuhandeln med affärer längst gator, sånt e ju jobbigt.

Hmmm
Var det ett försenat aprilskämt?
Finns det här på riktigt?
Kommer det att sättas i verket?
Jag googlade i alla fall Öreland men hamnade bara på sidor om Pennsyvalia

Kommentarer:

1 niki:

skriven

hejsan!
ja det finns egna bilder i bloggen med!

2 Sandra:

skriven

Låter ju helt crazy! Ett majskämt kanske? Maj, maj måne, jag kan lura dig till Skåne!

Kommentera här: