I bland blir det inte som man tänkt sig



Det här är filmen jag såg...

Patrik, Age 1.5

Det var den här filmen jag hade tänkt se....


Det blir inte alltid som man tänkt sig. I kväll lyckades jag locka iväg min gravida vännina på bio. Jag tänkte att hon skulle få komma från hemmets bestyr och måsten för att se en trevlig svensk film. Filmen jag locakde med var Patrik 1.5. Den där nya filmen om två kära bögar som adopterar ett barn som visar sig vara en femtonårig kriminiell homofob.
Lite småtrevligt och småroligt en lördag kväll. Inga scener att bli upprörd över. Inget ämne att känna sig vred över.

Trodde vi ja...

Biljetterna var slut och på filmstaden gällde det hela havet stormar när det gällde biljetter.
Jag lyckades i alla fall locka med väninnan till en mer avlägsen biograf. Spegeln. där de bara visar sådant där intellektuellt trams och smala filmer så smala att en kamel skulle mer eller mindre frysa åt ett nålsöga.

Så från att ha tänkt se en trevlig svensk film, dök vi in på en Ken Loach film om illegal arbetskraft och invandring.

I bland blir steget större än vad man tänker sig från början

Jag är osäker på om min väninna är lika begeistrad över denna kovändning. Hon är mer utav en SF -människa. Men jag gillar henne skarpt ändå.

Men filmen "It´s a free world" var bra. Den gjorde mig arg och upprörd.
En sak som i alla fall jag kommer att tänka på och som jag skall försöka genomföra är en handling en av invandrarkillarna gjorde i filmen när filmens ofrivilliga/frivilliga skurk ville återgälda en tjänst med en bunt sedlar. Invandrarkillen är i stort behov av pengar men skakar bara på huvudet och säger:
Återgälda aldrig en gärning, skicka den vidare i stället.

En fin tanke det där. Det skall jag försöka komma i håg.

Kommentarer:

1 Kupka:

skriven

Får mig att tänka på en annan film, Pay it forward, där hela filmen bygger just på att man ska skicka en god handling vidare till nästa person (eller flera för den delen)

2 Konstanze:

skriven

Kupka: Alldeles riktigt. Den filmen har jag också sett. Den var lite väl smörig bara. Den här är rå.

Men oavsett hur man nu lägger fram budskapet med rivjärn eller med en bytta bregott så ligger det något i det där citatet.

Kommentera här: