Islam och rasism

Återigen har rasismens fula tryne visat sitt ansikte. Denna gång i form av en jurist i Lund, som dessutom företrätt Migrationsverket vid ett flertal tillfällen. Hur det nu går att hålla en proffesionell inställning som jurist när man är så inskränkt och rasistisk som privatperson ställer jag mig undrande till. Jag skulle vilja veta hur många personer som verkligen har blivit hjälpta /stjälpta av denne jurist.

Hans-Ola Mårtensson hade fram till i morse eb blogg där han fritt uttryckte sina åsikter om stort och smått. Om kvinnor, Om Sossar, Om miljöpartister, Om somalier, Om muslimer, Om barnomsorg, Om homosexuella. Osv Osv

Jag läste hans blogg givetvis av nyfikenhet och visste inte om jag skulle skratta eller förfäras åt inläggen: De var så över gränsen att man inte trodde sina ögon. Verkligen över gränsen. Långt över den.Ja,inläggen var rent av barnsliga i sin framtoning. Hans-Ola Mårtensson framstod mer som en tjurig trotsig femåring som inte får som han vill än en vuxen man. Dessutom hade han stängt av möjligheten att kommentera hans inlägg. Vilket är fegt tycker jag. 

Nu är dock bloggen nerstängd. Om det är han eller blogg/domänägarna som gjort det vet jag inte.

Jag gogglade hans namn i dag för att se om det fanns några reaktioner på nyheten/bloggen. Och jodå det fanns det. Än så länge bara "bagarens barn" tyvärr. Bloggar lika rasistiska och islamofobiska som Mr Mårtensson. Den ena värre än den andra.
Jag tycker att den rasism som sprider sig, föraktet, lögnerna, Historierna och alla "Så är det" som gör sig mer och mer synligt börjar likna alldeles för mkt 30-talets Tyskland.

Yttrandefrihet är något vi skall vara rädda om...absolut.  Men i bland undrar jag var gränsen går. Fast det säger rasisterna/nationalisterna också. "För de säger ju bara sanningen" Men det påstod Hitler också att han gjorde.

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Ja, det är för ynkligt. Dessa små människor utan någon som helst kunskap eller nyfikenhet. Tyvärr är det allt för många som går på det där snacket. Det enda som hjälper är dialog, att upplysa och bemöta dessa fördomar.

2 Stefan:

skriven

Hade man kritiserat eller ifrågasatt varför judarna få begå övergrepp på araber i mellanösten är det hysh hysh i judemedier som sydsvenskan men så fort några ungar kastar lite sten protesterna mot tennismatcher i söder vart det rubriker i hela landet. Varför är de så? :-/

3 konstanze:

skriven

Stefan: Tyckte nog att sydsvenskan skrev mkt om protesterna mot tennismatcherna. Nu handlar mitt inlägg om att man andvänder sig av samma retorik mot islam som man andvände mot judarna/zigernarna/polackerna/handikappade under 30-talets bruna tyskland.

Kommentera här: