Isabella och den Internationella kvinnodagen



Isabella Lövengrip, den 18 -åriga studenten som genom sitt bloggande blivit känd i hela Sveriges land och dessutom stormrik på det har tagit bladet från munnen och denna gång skrivit en debattartikel om Feminism och den internationella kvinnodagen.

Du kan läsa hennes debattinlägg här:
http://www.expressen.se/debatt/1.1491313/kvinnlig-avundsjuka-ar-min-varsta-fiende#comments

Jag skall inte kommentera den något utförligt då jag faktiskt inte är så påläst om feminismen osv, Men jag kan tycka att Isabella är lite väl snabb att dra allt kvinnfolk över en kam....

Och så vill jag...om än kanske naivt...även kommentera en bit av hennes inlägg:

"I går var det den Internationella kvinnodagen. En dag som jag egentligen inte anser vara nödvändig, i alla fall inte när det handlar om jämställdhet. Däremot kan dagen fungera som en uppmaning till oss kvinnor. Vi måste lära oss att samarbeta - under utbildningen och under karriärjakten på arbetsmarknaden. Precis som männen gör.
Men eftersom feminismen tydligt visar att kvinnan är underordnad försöker kvinnor att ställa sig in hos männen i stället för andra kvinnor. Utan att vara medvetna om det så medverkar vi kvinnor till att underordna vår ställning i samhället, genom att vi inte hjälper varandra till framgång. Det här är ett arv från det patriarkala samhället vi tidigare levt i och så länge vi inte är medvetna om det hela så kommer det att fortsätta och kvinnor kommer vara den grupp som tjänar sämst på arbetsmarknaden."

Det oroar mig en smula när hon skriver att hon inte tycker att dagen behövs. Vi har kommit visserligen rätt så långt här i Sverige. Vi har både rösträtt och anses vara fullt kapabla att ta oss fram för egen maskin, Men det Isabella glömmer är det lilla ordet framför Kvinnodagen...just det INTERNATIONELLA kvinnodagen...det finns massor, miljontals kvinnor och flickebarn som inte har några rättigheter alls...

Det finns kvinnor i världen som inte får köra bil pga sitt kön
Det finns kvinnor i världen som inte får gå i skolan pga sitt kön
Det finns kvinnor i världen som blir uppeldade pga sott kön
Det finns kvinnor i världen som inte får klä sig hur de vill pga sitt kön
Det finns kvinnor i världen som inte får röra sig ensamma utan manligt sällskap pga sitt kön

Ska jag fortsätta?

Isabella är ung fortfarande och i en ålder där det för de flesta fortfarande rör sig om det egna jaget. Jag tror nog att även Isabella inser att det är viktigt med både feminism och internationella kvinnodagar. Så länge våra medsystrar hotas till liv och lem och deras livsutrymme bestäms av män så behövs dagen ta mig fan.



Här kan du läsa om den Nationella Kvinnodagens historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_kvinnodagen

Och här kan du läsa min vän Sandras inlägg om Isabellas debattartikel:
http://sandra-danielsson.blogspot.com/2009/03/jag-kanner-for.html

Kommentarer:

1 Måsse:

skriven

Det är tydligt att BB saknar kunskap i ämnet. Det låter som att hennes uppfattning är att feminist-rörelsen har skapat gränserna för kvinnor när det är i själva verket gränser som skapats för otroligt lång tid sedan. Framförallt under borgarsamhällets framväxt (1800-talet) då ett nytt kvinnoideal växte fram där kvinnan skulle vara passiv och stanna hemma medan mannen tjänade stora pengar som fabriksdirektör. "Hennes väsen är skört och skall icke ansträngas med fysiskt arbete. " Fördelen med BB´s inlägg är att 1. Fler tycker illa om hennes egofixering (kolla inläggen på expressen) 2. Debatten hålls levande. 3. Vi känner oss alla lite äldre och smartare än en blond artonåring. Och det är väl skönt att man blir LITE mer påläst med åren...

2 Konstanze:

skriven

Du är klok som en uggla du käre bror

3 elinleticia:

skriven

Tröttsamt. Jag tycker det är diskriminerande att det ska finnas en internationell kvinnodag. Det antyder att kvinnor BEHÖVER uppmärksammas på ett annat sätt än män. Men kvinnor ska inte uppmärksammas för att de är kvinnor utan för att de är människor! Att ha en internationell kvinnodag är som att ha en "negro-day", vilket är sanslöst pinsamt även om det finns många färgare som lever på sämre villkor än vita.



Om jag ska acceptera en allmän kvinnodag så bör det finnas en allmän mansdag också. Då kan vi skicka fina kort till alla män där det står "Glad kuk" på. En höjdare!

4 Konstanze:

skriven

Elinleticia: Det ligger någonting i vad du säger.

Kommentera här: