Kvinnlighet

Att ta bort sina bröst på grund av bröstcancer väcker en hel del funderingar. Både hos mig och andra. Jag skickade min vän min text om min resa, Hon skickade sig sin text om sin resa. Jag fick en bra respons och ytterligare tankar kring den kvinnliga identiteten och bröstens betydelse/icke betydelse kring detta. Så här funderade min vän kring det hela och jag hålller med henne i hennes tankar Vad tycker ni?Som jag har upplevt det i samtal med andra så har jag uppfattat det som om många tänker att man blir en icke-kvinna i omgivningens ögon. Men är det verkligen så? Eller är det så att omgivningen förväntar sig att man själv skall uppfatta sig så? Och för vems skull opererar man i så fall dit två nya bröst? Eller är det så att omgivningen faktiskt inte bryr sig?Är det skilland på de män/kvinnor, pojkvänner/flickvänner, älskare/älskarinnor som följt med på resan från början upplever de sin partner som mindre kvinnlig och eller stympade? Eller är det lika viktigt för dem att deras bröstcanderdrabbade flickvän/fru/älskarinna opererar sig och på så sätt återerövrar sin kvinnlighet. För mig har det aldrig varit en fråga om att förlora något. Bara att överleva. Och leva vidare. Jag är fortfarande precis densamma. Men med några ärr till på min kropp som berättar en historia. Vilken väg jag har vandrat.Jag tänker också som så, att om jag träffar någon och denne ratar mig för att jag inte har några bröst så är den personen ändå inget att ha. Då är det en ytlighet jag inte kan finna så mycket gemenskap med.

Kommentera här: