Inte spela utan att vara

13469-34

Teater Curage kommer vi att heta. Ensemblen som skall spela pjäsen om Sophie. Curage efter "Moder Curage och hennes barn" av B. Brecht. Curage som i civikurage. Repetitionerna kommer att starta i höst. Augusti någonting. På Kulturnatten kommer vi att ha en öppen repetition. Spännande. Och precis som alla andra gånger. Nervöst. Är rollen för svår? Kommer jag att fixa den? Spela bra? Jag blir alltid lika nojjig. Det är kul med stora roller. Men jag blir alltid lika nervös. Det är ju så mkt som vilar på en. Kommer man att duga. Det är konstigt det där med teater. Att man håller på. Fast man inte tycker att man själv är bra nog, och dissar sig själv alldeles för mycket och hissar sig själv alldeles för lite. Jag har försökt säga att "jag är en bra amatörskådespelare, bland de bättre" Men usch vad falsk och illa det låter när jag säger så.

Fick frågan i dag om jag likställde teatern med religion eller en livsåskådning. Vad svarar man på det? Teater och skådespeleriet är en passion för mig.ja, ett livselexir. Genom teatern får jag känna mig bra, och att jag duger. Är duktig. Mina intressen ifrågasätts inte på teatern. På teatern är jag inte någon konstig kulturfjolla, som lyssnar på tråkig musik "Jag somnar bara när jag lyssnar på sån musik," eller "ja jag gillar klassisk musik, Elvira Madigan är bra att slappna av till" eller "Har du bara klassisk musik, lyssnar du inte på någon annan musik alls? Det måste du, du kan ju inte snöa in bara på det?" Då brukar jag fråga om personen bara har rock och pop hemma.

På teatern är jag inte heller konstig om jag gillar Shakespeare eller lite tyngre litteratur....

På teatern slipper jag känna mig som ett UFO.

Ps: På island heter skådespelare "Leikúr" och regissör "Leikúrleider" (lekare, lekledare) Om jag minns rätt....Det stämmer i alla fall, som skådespelare leker du på scenen, du måste kunna leka om du skall kunna gestalta en annan människa på ett ärligt och rent sätt, skådespeleri handlar om att Vara sin rollfigur inte att spela den....Ds

Kommentarer?
Ja, gärna!


Kommentera här: