Kattskrället Sara




Detta är kattskrället. Varelsen som utgör den andra delen av min familj. Hon kom till mig för elva år sedan. En rädd liten krypande varelse som under den första veckan levde under sängen längst in i hörnet där ingen kunde nå henne. När hon gav sig ut på mission till matskålen gjorde hon det hukandes. Minsta lilla oväntade ljud eller hastig rörelse från min sida fick den ljusskygga lilla svarta varelsen att ta skydd under sängen som om det rörde sig om det bombanfall under Blitzenkriget.

Efter ett par veckor kunde jag åtminstonde sitta på samma säng som henne. Om än i varsitt hörn. Sakta försökte vi närma oss varandra. Det tog sin tid. Men det gick. Men när jag hade gäster försvann hon in under sängen igen.

Efter några år avtog hennes skygghet. När jag hade gäster flyttade hon sig så småningom upp på sängen, först så att hon inte kunde se vad vi gjorde, sen så att hon kunde se vad vi gjorde.

I dag är hon hur kelen som helst. När hon själv vill förståss. Hon är ju en katt. Men hon har utvecklat en ful vana och det är att urinera lite varstans. Det blir väldigt mkt tvätt och fåtöljer, soffor får blockeras med pallar och brädor. Så har det varit sen sista flytten.
Hon har väl fått någon knäpp, eller utför en osedvanligt lång hämdaktion mot mig för något jag gjort som jag inte vet vad det är.

Men hon är fin på något vis ändå.

Stillstudie av katt i öppet fönster en höstmorgon
   

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Hon är en vacker liten missa.

2 Kupka:

skriven

Ja, visst är hon söt. Jag kollade lite på nätet om katter som kissar på fel ställe. Bl a på katter.nu. Du har kanske redan kikat där? Läs under Kattfakta/Beteende, där finns en del tips.

3 Sandra:

skriven

Har du varit hos vet.? De kan ju få problem med blåsan av olika anledningar av ålder! Annars är ett bra tips att lägga mat på de platser hon annars kissar på eftersom de sällan äter där de kissar! Rengör hennes låda med klorin och övriga platser med sånt som doftar citron! Du kan även strö lite vitpeppar där hon kissar. Det gillar de inte!

4 konstanze:

skriven

Kupka: Har kollat där.



Sandra: tack för tipsen. Jag har provat allt från staniolpapper till cayenpeppar. Men då hittar hon ngt nytt ställe. Borde kanske ta henne till veterinär. Men jag tror att det är en knäpp hon fått. En hämdaktion som gått över styr. För hon kissar snällt i lådan också. Och kan pissa i soffan fast lådan är helt ren

5 Sandra:

skriven

Jag tycker det låter som om du ska kontakta vet. för hon kanske inte kan hålla tätt? De brukar ju vara ganska bra på djursjukhuset vad jag upplevt i alla fall!

6 Leffe:

skriven

Vi har också katt, två stycken faktiskt. Härliga djur, riktiga underverk! Som du har vi en katt som kissar på fel ställe. Vanessa heter hon och är ett år, sköldpaddstecknad, mycket söt och tillgiven. Men hon kissar notoriskt i min säng av alla ställen. Bara där och i princip alltid när hon får chansen. Nu stänger jag dörren för henne.

En kattexpert jag känner säger att det kan vara en markering. Och Vanessa är minsta katten av två och hon kom efter Horatio vår snart treåriga katt. Så Vanessas kissande kan vara hennes sätt att markera att hon finns också. Särskilt i min säng!

Kommentera här: