Kvinnligt och manligt







Facebook och fester är två källor till intressanta diskussioner. Både eftertänksamma som hetlevrade. Jag har just deltagit i en hetlevrad diskussion som började med Homosexualitet att det var vanligare med det än var det var med muslimer. Denna diskussion urartade ganska så snabbt till att handla om tidelag och pedofili. Vad det nu har med saken att göra.

En annan diskussion som fördes hemma hos en vän i natt var det där med att bejaka.
Jag har fått höra ofta, inte så mkt längre men när jag var runt 23-24 år kanske at tjag MÅSTE bejaka min KVINNLIGHET mer. I tidningar kan man ofta läsa sådant också. I kvällspressen exempelvis. Eller dampressen. (Typ Amelia, Hennes) Det finns ju den manliga motsvarigheten också givetvis som är riktad till män. Att bejaka sin manlighet.

Det fick mig att fundera i går. För är det inte som så att i och med att man säger: Du måste bejaka din kvinnlighet/manlighet så följer också konventioner, normer och regler för hur man skall bejaka dessa områden. Kvinnlighet förknippas med vissa attribut och Manlighet med andra. Om då en tjej får uppmaningen att "Du måste bejaka din kvinnlighet" så är det för att den tjejen kanske inte helt poch fullt ut följer de normer som är ämnade för kvinnan och som denne förväntas att följa? Jag tycker, och det är min åsikt att det ligger redan utlagda värderingar och mallar i dessa orden. Ett tvång på sätt och vis. En lag som man skall följa.

Nej, det jag kom fram till i natt och utan alkohol var att då är det mycket bättre att börja bejaka sig själv i stället och det som är jag.  Om det sedan är "kvinnligt" eller "manligt" det ger jag blanka fan i. Jag vill bejaka det som är jag och det som är mänskligt.
Det andra blir ju bara en roll.

Kommentarer:

1 hanna:

skriven

I like!! Dessutom superbra att en person med dina tankesätt jobbar inom förskolan!



Det här glider lite från ämnet men det touchar det iaf. Kommmentar från förskollärare på vårt dagis: "Men stackars dig Leo, hur ska det gå för dig idag, det är ju bara tjejer här."

Seriöst! Jag blev asförbannad.



Apropå imagen för kvinnligt resp manligt tittade jag just igenom legokatalogen...flickor förekommer bara på bondgårdar eller som turister och den stackare som dyker upp på något annat ställen t ex på piratskeppet är ett hjälplöst våp. Det känns ju som en sund inställning man vill föra till sina barn. "ja, är det nu så att du är flicka får du mata grisar eller titta på när grabbarna gör fartfyllda saker". NOT.





2 "Konstanze":

skriven

Hanna: tack för din kommentar. Nej det är synd och skam att sådant förekommer.Snacka om att cementera könsrollerna. och snacka om att negligera sitt eget kön om det nu var en kvinnlig förskolelärare som sa så.

3 ingela adamson:

skriven

hej , ville bara testa om jag får sänt detta , har en fråga om ett foto du har på din blogg.

4 "Konstanze":

skriven

Vilket foto tänker du på då?

5 Malin S:

skriven

Hej vännen!



Jag har ibland känt mig okvinnlig, klumpig och så vidare i olika situationer. Problemet för mig är att jag emellanåt jämför mig själv med andra, och det ska man verkligen inte göra. Det finns alltid någon smartare, snyggare, mer graciös, talangfullare eller vackrare om man börjar tänka efter. Man glömmer att tänka på att någon annan kan vara allt det där och eftertrakta egenskaper som jag själv inte tänkt på att jag har. Eller att det räcker alldeles utmärkt att vara så smart/vacker/graciös som man är.



Det är inte bara lego, många företag med barnprodukter gör flickor till våp och killar till soldater/hjältar. Det är ett elände att försöka hitta neutrala grejer, och när man väl gör det så börjar sonen leka krig med kottarna i alla fall. Och flickorna runtomkring bäddar ner vedträn i mossan. För det har de blivit indoktrinerade till.



Reklamen är ett symtom på något annat, tror jag. Kanske att från att vara uppväxta i unisex-uniformer på 70-talet vill dagens föräldrar "bejaka könen". På ett föräldramöte i skolan talades det om att jobba med att inte leda in barnen i könsrollerna varpå en mamma till en tjej utbrast:

-Kan inte tjejer få vara tjejer!

Man glömmer att det inte handlar om att tjejer måste sluta kamma håret, utan att låta tjejer som vill köra grävskopan göra det lika mycket som killarna, och att killar inte måste vara tuffa i alla lägen, utan att det är ok att få gråta när man slår sig.



Som mamma till en son tycker jag att det är svårt att bryta mig loss från könsrollerna, för de är till fördel för sonen i det samhälle som vi har. Men jag tror att jag gör honom en otjänst om jag inte försöker, eftersom jag hoppas att samhället håller på att förändras.



Du kan bejaka den kvinnlighet du står för. Det är inte säkert att just din kvinnlighet är likadan som normens kvinnlighet. Men normen är faktiskt ingen nedskriven lag.



Och så vill jag tillägga att jag aldrig såg dig eller mig som okvinnliga när vi var unga. Du var cool, visste en massa och var väldigt fantasifull. Jag kände mig alltid välkommen.



Puss o kram!

/Malin

6 "Konstanze":

skriven

Hej min vän!

tack för dina kloka ord. Det är intressant att höra vad människor tycker och tänker om saker och ting. Det folk glömmer och som du också påpekar är att i den diskussion som förs i dag om könsrollerna så handlar det inte om att göra pojkar till flickor och vice versa. Som jag ser det och jag tror att du också är inne på samma spr så handlar det snarare om att låta barnen få ta del av hela den palett av valmöjligheter som livet består av. Ingen skall komma och säga att det där och det där kan du inte göra/tycka om eller välja därför du är pojke/flicka...det är där skon klämmer många gånger...vuxenvärlden är rädd att barnet skall sticka ut för mkt när det gäller valfriheten och därför är det enklare för alla att lotsa in barnet på rätt könsspår..



Jag minns dig också som en väldigt cool kompis som gick din egen väg och stod för dina val. Det var starkt gjort...

7 Hanna:

skriven

Egentligen är det ju inte så mycketom det är "kvinnligt eller manligt". Men det skall vara lika mycket VÄRT att vara tjej eller kille, rosa eller blått! Allt för många ord är nedvärderande "tjejkast", "kör som en kärring" (och då jämfört med "kör som en hel karl"...etc. Det tycker jag är värst.



Funderar mycket på det där och iofs har jag bara flickor men det är så viktigt för bägge könen att få spela hela registret. Som sagt, pojkar ska få gråta och flickor spela hockey. Det finns en bra bok "Ge ditt barn 100 möjligheter inte två" - dvs låt barnen vara allt, inte bara flicka resp.pojke. Super!



Jag reagerade själv väldigt tidigt på det där med pojke resp. flicka ( typ som 8-åring :varför får inte flickor spela hockey) för jag såg tidigt vilka fördelar pojkarna hade. Visste väl inte själv hur jag skulle uttrycka det. Valde därför att önska att jag var en pojke för de fick ju göra så mycket coola saker...ganska jobbigt i uppväxten eftersom även jag stack utanför ramarna. Jag ville köra crosscykel, spela landhockey, och göra sportiga fartfyllda saker etc vilket inte övriga tjejer gjorde. Utanför mallen helt enkelt. Hade svårt att hitta en identitet för mig själv under uppväxten (jag var flicka med uppförde mig som pojke) och jag tror att det har mycket med hur samhället ser på könsrollerna. Ett tag var ajg rätt sur på mamma (inte pappa...) för att hon inte visade mig hur flickor beter sig. Nu inser jag att hon tillät mig vara ett BARN.



Det har ju landat nu, nu är det ok tjejer gör tuffa äventyrsaker (iaf i mitt gäng) och jag har ju en man som sydde och bakade när han växte upp (och fick tillsägelse av fröken att inte hålla handen för det gör inte pojkar).



Ja, det är mycket man funderar på.

8 "Konstanze":

skriven

Hana: Tack för dina kloka tankar och att du delade med dig av dom. Ja, det är vi vuxna som sätter normerna. Pyttsan till fröken som sa att pojkar inte får hålla handen. Klok mamma som lät dig vara ett barn och inte stöpas i en redan lagd form.

9 ingela adamson:

skriven

Du har ett foto på din sida av 2 pers klädda i svart den ene sitter ned och den andra står bak och ser ut som en stor svart fågel . Tydligt att det är ett scene bilde men var har du hämtat det ?

10 konstanze:

skriven

Hm. Undrar vilken du menar...

Kommentera här: