Han hade faktiskt kunnat säga nej




Det där med religion kan man prata mycket om. Och hur religionerna världen över behandlar kvinnor och vad det står i skrifterna. I bibeln till exempel, jag har inte lusläst den själv utan får tro vad andra säger så skall Jesus till exempel inte sagt  ett ord om att kvinnan skulle vara mindre värd än mannen. Inte få studera, tala, finnas till. Bland hans bästa vänner och närmaste skall det ha funnits kvinnor. Det är sedan apsostlarna som skrev efter den förmodade Jesus död allt det andra tramset.

Det jag har funderat över är det där om äpplet. Att det var Evas fel att de åt av äpplet. Må så vara att hon åt av det. Och Adam också. Men han hade faktiskt kunnat säga nej.
Varför gjorde han inte det. Eva tvingade honom inte med våld precis. Är mannen så svag att han inte kan motstå frestelser? Vem är då av det svagare könet om jag får fråga?

Jag såg en film i dag om den kvinnliga påve som sägs ha existerat på 800 -talet. Saga eller sanning. Det är i alla fall en intressant historia. Och som Johanna (påvinnan) säger i filmen:

"Moraliskt borde kvinnan betraktas som överlägsen mannen,
för Eva åt av frukten på grund av kunskaps- och bildningstörst, men Adam åt av den enbart därför att hon bad honom".

Det ligger faktiskt något i det. Samma sak med skapelsen av människan. Eva skapades av mänsklig materia, Adam av lera....

Men å andra sidan så är jag inte speciellt kristen av mig, eller religiös för den delen.
 

Kommentera här: