Hasslarp Sockerbruk



I dag skulle jag och en vän ut och fota lite övergivna hus och sådant. Ett vattenverk, ett sanatorium, en bro och ett sockerbruk stod på listan. Det gick fel från början. Sanatoriumet var rivet för en månad sedan. Sockerbruket däremot fanns kvar och vi kunde fota fasaden i alla fall och en del väggar som en gång stått inomhus.

Vi begav oss sedan mot vattenverket i en liten by vars namn jag glömt. En liten by iett hörn av Norra Skåne som var mkt liten men hade både en bensinmack och en bilaffär vars specialitet är att sälja Royce Roce. Den ni!
Till slut frågade vi en tant med en hund. Som såg mer än skeptisk ut när två människor med en mer eller mindre stockholmsdialekt frågade efter ett vattenverk alltmedan en Orgelkonsert av Bach dundrade ur bilens högtalare.

-Vattenverk sa den lilla tanten skeptiskt och med en speciell gnälltantskånska som ger mig rysningar ner i tårna.
Nej det vet jag inte...varför de?

- Vi hade tänkt fota det.

Nu tittade tanten ännu mer skeptiskt på oss.

- Fota? Naeää deä vet jau änte...varfö däe?

- Vi hade tänkt att det skulle va kul bara

Nu trodde nog tanten att vi rymt från ett dårhus. Bach spelade ännu högre i bilen

- De fanns ett därborta, men det vet jag inte om det är något att fota, de rev det för ett par veckor sedan

Jaha. Där ser man. Det var också rivet.

Så kan det gå.
Den övergivna bron sket vi i!

Kommentarer:

1 Laur:

skriven

Haj, jag skrev ett litet meddelande till dig på Qrui..er. Nämnde att jag var intresserad av UE oxå. Ser att du oxå är inne på det :o) Önskas sällskap på nån utflykt?

Kommentera här: