Vad jag har sett...

På teaterscenen säsongen

Januari 2009
Fattig månad, såg ingenting alls faktiskt

Februari 2009
Stairway to Heaven, Teatr Weimar Jag gav dem en 3:a i Betyg men jag minns inte så mkt av den så här ett år senare

Om detta är en människa, Helsingborgs Stadsteater, monolog. 4:a i Betyg för det mastodontprovet.

Oda- en saatans kvinna, Malmö Stadsteater. 4:a även här. Att ensam fylla Stadsteaterns stora scen med liv är det få som kan

Augusta, Teater 23, 3:a. Minns att den var rätt kul men rörig.

Cancerbalkongen, Helsingborgs stadsteater 3:a. En ung kille, men något äldre namn gjorde ett fint och känsligt porträtt av en ung adoptivson vars adoptivmamma är sjuk i cancer.

Dunderklumpen. Teaterfolket. Amatörteater. Hyggligt framförd. 3:a

Mars 2009
Maria Stuart, Malmö stadsteater. Knivig tung text av Schiller som skådespelarna lyckades framföra med lätthet. 4:a o betyg

Möss och Människor. Dagmargruppen. Lilla Teatern. Välkommen tillbaka Ulf!

Vanessa, Malmö Opera 3:a i betyg. Lite stillastående. Men snyggt framförd. Kylig.

Operation Cykelhjälm. Institutet, Intressant fram tills att ordet K*K framsades för 596:e gången. Vackla mellan 2-3:a

Fotbollsbögen, Teaterhögskolan. Grymt bra monolog. Viktig monolog. Tjutande publik, stående rungande ovationer. 5:a givetvis.

April 2009
Den skalliga primadonnan. Månteatern+Theatron. Annorlunda teaterspråk. Hysterisk, för hysterisk. 3:a

Marileypassionen Malmö Stadsteater. Kul och annorlunda. 4:a

Pariserliv. Malmö Stadsteater. Den blev lite utskälld vill jag minnas. Den var rätt tråkig och intetsägande tyvärr. 2:a.

Maj 2009
Ett långt stycke liv. Teater Insight. En relativt ny grupp i Malmö som kör teater på sitt eget nya lilla vis. Som publik sitter du praktiskt taget i knäet på skådespelarna. 4:a i Betyg

Dödens triumf. 200 roller fördelade på 12 purfärska skådespelare. Splatter, inälvor och blod. Och härligt vansinne. 4:a i betyg

Juni 2009
Nysningen. Malmö Stadsteater. Kul teater. Rysk. Skådespelarna hade minst lika kul som publiken. Spelglädje som smittar av sig. Lite att den gick i stå för den vana publiken. Men annars kul. 4:a i publik.

Juli 2009
Jabba, Jabba Hey. Skillinge Teater. Bra föreställning. 3.5 i betyg.

När Sven blev lämnad ensam. Stina Sturesson. Sjöng med lite i föreställningen. Stina har talang för att gestalta och skriva om underfundiga karaktärer.

Augusti 2009
Teaterbåten. Cape Town Opera. Musikal när Musikal är Musikal. Med tillhörande valvbro och fullmåne. 4:a

September 2009
Massakerguden Malmö Stadsteater. 3:a

Askungen. Malmö Opera. Omgjord saga till Fellinifilm. Underbart. 4:a

Macbeth. Teater Barbés. 3:a

Döden en bruksanvisning. Liten monolog om sista sekunderna i en mans liv. Peder Holm gjorde den med finess och komik. 3:a

Oktober 2009
Häxjakten. Malmö Stadsteater. Förlagd i frikyrkligt samhälle. 3:a

Människor från annan Källa. Teaterrepubliken. Godotyxa på scen. Spännande. 3:a

November 2009
Svinalängorna. Den berörde mig djupt. 4:a

Mor Curage Teater Insight. Så är Brecht komplett. Nu har jag sett hans största sceniska verk. Den goda människan, Kritcirkeln, Tredje riket, och Mor Curage.

Snövit och Sju Miffon. Min första "utskällning" av läsare som recensent. Men jag står vid vad jag tyckte även om jag kanske inte uttryckte mig klart nog.

December 2009
Carmen- Så in i sjuttsingen bra. 5:a givetvis. Det bästa jag sett under hela året.

Så om man sammanfattar allt så är 2009 ett litet magert år. Snittet brukar ligga på 40-42 sedda föreställningar varav jag recenserat ca 25. Men i år har det varit dåligt med uppdrag. 11 mindre än förra året faktiskt. Och dessutom 10 mindre sedda föreställningar också för den delen. Jag hoppas att 2010 är ett år då denna lilla nergång i uppdrag och sedda föreställningar återvänder till den höjd den hade året dessförinnan. 2008.





Kommentarer:

1 SpiritSings:

skriven

Jag tycker du varit väldigt produktiv, faktiskt. :)

2 "Konstanze":

skriven

Klart mer än vad som är vettigt och vanligt. Men betydligt mindre än vad som är brukligt för mig. Jag har legat på latsidan/fått mindre uppdrag. Men det tar jag väl igen nu 2010. Om jag hinner.

Kommentera här: