Grease och om att bli rufsad i håret.



Jag var på Grease med jobbet för drygt en vecka sedan. Jag har inget större intresse för musikaler. tycker allmänt att de är lite smått tråkiga och förutägbara. Undantagen finns absolut : Billy Eliott, Cabaret, West side story, Kristina från Duvemåla. Dessa musikaler, undataget Billy Eliott som jag bara sett glimtar av på Youtube och därför inte kan varken säga Bu eller Bra, men grundstoryn är ju bra, är både musikaliskt och berättarmässigt bra.  De flesta övriga musikaler är förutsägbara. Grovt huggna karikatyrer, skämt som man på förhand kan räkna ut och rätt tråkig musik. Undantaget Helen Sjöholm, tycker jag att det sättet som musikalsångare sjunger på är ofta själlöst och även pressat.

Grease i Malmö, på Nöjesteatern har allt som en musikal ska ha. Tempo, skämt, ett sjuhelvetes tempo och den är välrepeterad. Absolut. Men jag har svårt för den där Highschool -mentaliteten som genomsyrar Grease. Jag har svårt för de där gängbildningarna, därför att de inte kritiseras. Snarare hyllas. Jag kan inte skratta åt "Nörden" - han med handsvett, glasögon och för korta byxor som alla gör narr av. Jag finner det inte ett dugg roligt. Och varför måste "pappas flicka" alltid förvandlas till den tuffa sexiga bruden för att duga?
Ok, jag kanske är en tråkig typ Må så vara.

 I pausen blev jag givetvis överfallen av mina arbetskamrater, då de vet att jag spelar, ser och recenserar en jäkla massa pjäser. (Jag har sett ca 27 pjäser/opera i år) De undrade alla vad jag tyckte. Jamen säg nu, du som är proffs, får man höra ett expertutlåtande. De var som getingar kring ett saftglas i Augusti månad. Jag visste knappt själv vad jag tyckte just då, utan bad dem återkomma sen....efter föreställningen....ja, de fick ju ge sig efter ett tag, de märkte att de inte fick något svar. Dssutom var vi ju alla bjudna av chefen så gnälla passa sig liksom inte.

Efter föreställningen när kön ut från salongen var fast och rörde sig varken fram eller tillbaka, kom getingarna åter fram och jag var saftglaset. En av dem gjorde något jag verkligen hatar till max, och eftersom jag är kort hatar jag det nog extra mycket, och eftersom jag hånfullt blivit kallad "Lilla T......." när jag gick i skolan så hatar jag det ofantligt mycket, rufsade mig i håret och sade : Nå, experten, vad säger du nu, tyckte du att det var bra, får vi höra nu.....

Mitt omdöme blev:. Föreställningen har allt som en musikal ska ha. Den har högt tempo. Stort underhållningsvärde, det är en väloljad och välrepeterad Show. Men det är en Show. Och inte my cup of tea. Rollinnehavarna gör alla mycket goda insatser och utnyttjar sina karikatyrers egenskaper till max. Men som sagt  det är inte min kopp te.

Kommentera här: