Lucka arton

13469-137 

Operaverkstaden i Malmö är en unik och mycket speciell sak. De gör opera för barn. Men de gör också opera med barn. Kulturpedagoger är knutna till Operaverkstaden. På 3½ år har de satt upp 10 olika uppsättningar för och med barn. Vissa av dem har varit lysande tex Den tjuvaktiga skatan av Rossini och Bastihan och Bastihon av Mozart. Men de sätter också upp exprimentella operor och nyskrivna operor. Alltså riktigt svår musik i bland. ...

Operans konstnärlige ledare och också upphovsman är librettisten Maria Sundquist, som skrivit libretto till en hel drös operor

Du kan läsa mer om operaverkstaden här: http://www.malmoopera.se/d/1/32

(Bilden ovan är hämtat ur Malmö operas arkiv och föreställer ett skatbarn ur uppsättningen av Den tjuvaktiga skatan, där för övrigt en del av mina dagisungar deltog. Pojken på bilden var ett av mina dagisbarn, bilden är tagen av Anders Mattsson)

Kommentarer:

1 Elinleticia:

skriven

Kan barn sjunga opera?!!!!?

2 turmalin:

skriven

Inga luckor på ett tag? Hur mår du? Ha en glad och fridsam jul! Kram / Malin

3 Konstanze:

skriven

ElinLetiia: Ja absolut visst kan barn sjunga opera. I många operor, tex Trollflöjten så brukar de tre gossarna sjungas av just pojkar i 10-12 års åldern...

4 Elinleticia:

skriven

Kors...vet du jag tänkte inte ens på det. Kastratsångarna och allt sånt där förr i tiden. Klart barn kan sjunga opera! Kanske på sätt och vis bättre än vissa vuxna? Jag såg en underbar film innan jag blev döv, den hette "Farinelli" och jag har letat efter den i åratal. Känner du till den?

Kommentera här: