Civilkurage

13469-68

Om Raul Wallenberg har man hört berättats om när jag var liten. Såg också  filmen "Godafton herr Wallenberg" när den kom och fick mer kunskap.
Sen kom Schindler, om honom fick jag kunskap om när Spielburgs film "Schindlers list" kom.
Förra sommaren liksom denna snubblade jag över en Italiensk mini TV-serie om en man vid namn Giorgio Perlacsca en italiensk snubbe som befanns sig i Ungern vid de stora deportationerna och slakten av judar, homosexuella, zigenare och andra som inte dög hos SS. Giorgio utagav sig för att vara en spansk diplomat och lyckades ge tusentals judar spanska skyddspass och på så sätt rädda deras liv.
Tre män som vågade stå ansikte mot ansikte med ondskan. Utmana den. Och vinna över en. Med risk för sitt eget liv.
Att våga sätta sitt liv åt sidan, sina vanor, sin säkerhet och det man för att därigenom rädda andra är nog det största man kan göra.

Frågan är om man själv hade vågat...jag hoppas det.

Kommentarer:

1 petra:

skriven

ville bara också instämma i att detta med modebloggande är totalt ointressant...kläder!!??? Att man vill köpa det eller det...jag somnar på fläcken!

2 caroline:

skriven

allt möjligt bla inredning

3 turmalin:

skriven

Civilkurage har jag också funderat en hel del på. Beundrar sådana som har det, rätt ovanlig egenskap- tror jag.

4 Anonym:

skriven

Turmalin: ja, tyvärr är det en egenskap som få besitter när det väl gäller, att dessutom våga göra det med sitt eget liv som insats....beundrar det modet...

5 Ernstheimer:

skriven

Ibland kan det vara viktigt att stava rätt till namn. Man vet ju själv hur störigt det kan vara när folk felstavar ens namn. Alltså bör det vara Raoul Wallenberg och Steven SPIELBERG. Bra blogg annars!

6 konstanze:

skriven

Ber så hemskt mycket om ursäkt för felstavningen. För snabba fingrar och för lite folk på hjärnkontoret. De har semester nu. Gillar inte heller felstavningar.

7 Magnus:

skriven

JAG har satt mina egna intressen och vanor etc. i skymundan för att hjälpa andra ÅTSKILLIGA gånger.
Enligt mig är det helt naturligt, de svaga och/eller sjuka ska man hjälpa. Kosta vad det kosta vill.

Kommentera här: