Det vore mkt enklare

Två pjäser på gång. I sommar skall jag repetera K+M+R+L av mattias andersson. Fyra föreställninga ri slutet av Augusti. Känner knappt resten av ensemblen och vet ej vad de går för. Jag hoppas att det blir bra. Amatörteater kan vara grymt dåligt med en massa människor på scenen som låtsas något som ser ut att de låtsas. Man tror inte på dem för en sekund. Sådant är trist. Sen finns det de amatörskådespelare som är i gränslandet till de proffisionella skådespelarna. Det är kul. Hur KMLR blir återstår att se.

I morgon kväll skall jag träffa "Sophie" gänget. Vi som skall spela en pjäs om civilkurage och om Sophie Scholl. Men vi skall spela den i oranga fångkläder. Först trodde jag inte själv riktigt att den idén, kläckt av mig och en vän, att den skulle fungera, att den ä för långsökt eller övertydlig. Men så råkade jag slå på TV:n en kväll och vår kära president Bush vänder sig mot kameran ler lite snett, ja just så där charmigt som bara han kan och säger: Det vore mycket enklare om detta vore en diktatur, förutsatt att jag vore diktatorn..." Detta är alltså en man som skall vara Guds förkämpe (enligt honom själv) Guds utvalde i det heliga kriget (enligt honom själv) att kämpa för demokratin....Ja den lille upphör aldrig att förvåna en...jag trodde att någon nångång i alla fall skulle skicka in honom på rummet, utan kvällsmat, och inte låta honom komma ut innan han blivit snäll igen och sagt förlåt....

Kommentarer:

1 kattis:

skriven

Är hon inte tio år äldre? Din blogg ser intresant ut, måste läsa. Men hinner inte nu. Återkommer.

2 petra:

skriven

Hej kära du - ja, det där med att "pinga bloggar" eller se till att man finns på olika listor har jag totalt bara INTE förstått!! Jag har skrivit ut instruktionslistor och försökt följa dem till punkt och pricka men det klaffar bara inte...vafan är det man gör för fel - alla andra klarar det ju???

Kommentera här: