Monologernas monolog

13469-47

I kväll blir det kulturellt av...eller ja i alla fall nästan kulturellt i den bemärkelsen att jag skall se "Köpmannen i Venedig" av W.Shakespeare. Inte kulturellt i den bemäkelsen att jag skall se den på DVD, så jag ser den alltså inte live.
Köpmannen i Venedig har jag sett tidigare, fast även den gången på bio. Samma film. Har aldrig sett den på en teater. Vore kul. Det är en känslig pjäs. Och det är lätt att stöta sig. Många regissörer har fått på huvudet för att deras uppsättningar har tolkats som antisemitiska.

Jag berördes av filmen dockoch imponerades av Al Pacinos praktspel som den judiske köpmannen Schylock. En av världens mest berömnda monologer är med där. En av monologhitarna ungefär. Ettan är väl Hamlets "Att vara och inte vara" Och NEJ, NEJ, NEJ, han håller inte en döskalle i handen i den monologen. Det är en helt annat monolog som Hamlet snackar med en döskalle. I  "Att vara-monologen " brukar han hålla en kniv eller något annat mordiskt tillhygge som är bra att slå ihjäl folk med...när han håller döskallen så pratar Hamlet om sin gamle hovnarr och hur han brukade som liten sitta på dennes axlar...För att då återvända till monolog nr 2 på 10-i -topp monologer kommer alltså Schylocks monolog. "Har inte också en jude ögon?Känslor? Begär?"

Tio i topp monologer
1.
Att vara eller inte vara ur Hamlet av W.Shakespeare
2. Har inte en jude känslor ur Köpmannen i Venedig av W.hakespeare
3. Lady Machbets monolog ur "The Schottish play" W. Shakespeare /Alltså machbeth)
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Kom med förslag Gott folk på kända monologer så att listan fylls

Kommentarer:

1 Vick:

skriven

En flitigt använd monolog är ur , Lysistrate , där en av kvinnorna skäller ut en annan kvinna.
kommer inte ihåg namnen på dom. men ni vet nog vilken ajg menar, för så många har spelat den :)

2 Konstanze:

skriven

Vick: tack ska du ha. Den hade jag glömt. Men den är ju en riktig höjdare

Kommentera här: