Att dö en smula....

13469-24

Jag knådar in hörlurarna hårdare in i öron. försöker stänga ute allt ljud. Låter bli att låsa cykeln. Jag vill inte missa passagen, en av de vackraste passagerna och övergångarna i Verdis reqiuem
Att något kan vara andlöst vackert...visst det uttrycket har man ju hört, men inte riktigt tagit begreppet på fullt allvar. Det är något man liksom slänger ur sig lite titt som tätt. Men just den här övergången är andlöst vackert. Efteråt har man dött en smula. Jag backar lite på spelaren för att höra övergången en sista gång innan rasten är slut och jag skall in och ta hand om 16 ungar....Jodå, jag dör en smula igen. Får ett fåniigt leende på läpparna. Känner mig sådär extra förstående och förlåtande.

Verdis reqiuem liknar egentligen mer en opera än ett reqiuem. "Passagen" eller den så kallade övergången jag talar om är mellan Dies irea  satsen och Lacrymosa-satsen.

Om jag skall försöka beskriva det...Dies Irea satesen är som ett åskväder, eller en armé som väntar på att anfalla. Det är bombastiskt, mörkt och häftigare än den värsta hårdrock...och precis där...i slutet av Dies Irea satesen lugnar orkestern och kör ner sig...Violinerna går i en båge uppåt..väntar och sedan en liten gugning ner i Lacrymosa satesen...Med den typiska Verdi- takten...Antar att det Verdi ville beskriva var helevetet kontra frälsningen...Jag tycker det låter som ett fruktansvärt åskväder och sen....plötsligt spricker det upp...allt blir stilla och solen bryter fram....

De borde spela Verdis requiem oftare...jag har bott i Malmö sedan 1997 och här har de bara spelat den vid två tillfällen...det borde vara dags snart....

Kommentarer:

1 petra:

skriven

hej
roligt med en ny fräsch blogg - dig har jag inte sett förut - jag länkar till dig i min blogg så jag kan sätta mig in i dina skriverier!
varma hälsningar

2 petra:

skriven

hej igen - härliga texter du har om intressanta gtrejer - jag gör ett litet inlägg med den där enorma lilla pojhken som sjunger som du hade här - och refererar till dig - om det är ok?

3 petra:

skriven

hej
hihi - jag vet att det var Trollflöjten - Nattens drottning - jag hade den i ett tidigare inlägg - scrolla nedåt så får du se det!! jag blev bara insprirerad av det att lägga ut det där med trummor...
kram

Kommentera här: