Fastna på halva vägen

Har inget att tillägga i dag. 900 sidvisningar har jag i dag uppnått med min blogg. Kul. Alltså några som läser. Köpt en Ipod idag. Nära att bli arg. Datorn krånglade med installationen. Det gör den fortfarande. Hänger sig lite titt som tätt i dag. Gillar väl inte Ipod-inkräktaren. Ska försöka "ladda" över lite Beethoven i dag, men datorn fastnade på halva vägen.

Fått lite bilder i dag från "Andorra" uppsättningen. Inte så många från själva föreställningen, men mer före och efter.

Kommentarer:

1 Lars Erik:

skriven

Apropå det du skrev i min blogg om grannar. Det är inte kul att störas av grannar, vilka än spelar. Men romer, eller zigenare, är ju en oerhört heterogen grupp av "skötsamma" och "störiga", precis som andra folk. Jag kommer från min gymnasietid ihåg en grupp romer som cementerade mina fördomar om romer för lång tid fram. Det var under slutet av sjuttiotalet. Mitt under latinlektionen (eller möjligen historia) hörde vi skrik från granntomten där en romerfamilj bodde. De var fylla och bråk, men också samlag på gården för öppen ridå - de brydde sig inte. Tilläggas skall att jönköpingsborna var ett oerhört småsint och fördomsfullt pseudokristet släkte - kul att vara romer i en sådan stad. Sedan dess har jag stött på romer i alla de former, och utsattheten binder dem samman. Annars är de oerhört olika varandra, bortsett från klädseln. Men det är ju redan bekant.

2 Therése:

skriven

Jag försöker vara så fördomsfri jag bara kan. Men i bland åker jag dit med en smäll- Däremot har jag lovat mig själv att om jag hör någon säga något illa om någon bara för att den personen kommer från ett annat land. En gång var jag nämligen med om på en förskola jag arbetade, att en kollega uttryckte sig som så om Somalier "Att det är klart att han inte förstår, afrikaner/somalier är ju lite mindre begåvade" (detta när en 6-årig kille inte förstod när jag måttade upp hur stor en dinuosarie var "Som till fjärde våningen") JAg blev så häpen över hennes uttalande,att jag inte riktigt fann mig först. Men sedan, för att testa henne sa jag: JAså??? så det är en vetenskaplig undersökning att det är så? (Spelade dum blondin, Ha!!!se där en fördom till)
Kollegan svarar då på fullt allvar att så var fallet. Att det är en vetenskaplig undersökning att afrikaner har lägre IQ.
Sen dess...så lovade jag mig själv att ryta till.

3 Lars Erik:

skriven

Ja vet, det är väldigt lätt att vara kaxig när man sitter i ett kaffemöte och fördomarna kommer smygande. Jag brukar dock ställa frågor - då blir man mindre utsatt och får chans att få några på sin sida

Kommentera här: