Saga och sanning

13469-13

Förmodligen har ni, liksom de flesta läst Da Vinci koden. Antingen tyckte ni boken var suverän, eller så var den usel. jag retade mig på den enormt. Dels för alla cliffhangers som bokens författare jämt skulle avsluta sina kapitel med. Sen tyckte jag att det var en rätt enkelt skriven bok. Inte för att jag äger skrivandets förmåga och skulle kunan skriva bättre. Men det var ingen Dostovjeski precis för att citera en recensent som skrev  om Jan Guillos bok om riddaren Arn.

Teorin som läggs fram i boken är mkt intressat. Därför hade jag önskat lite högre klass på det skrivna. Inte som nu en enkel kioskdeckare. Mer kött på benen så att säga. Men tyvärr är nog det mesta i boken "Saga och sanning allt är en blandning liksok regnbågens randning"  Men håll med mig om att det inte vore helt otänkbart att den unge judiske killen Jesus var ihop med en tjej...en rätt naturlig grej egentligen.

Nåja, jag har just kommit hem efter att ha sett filmen Da vini koden tillsammans med jobbet. 2,5 timmars underhållning i alla fall. Och ja, det är helt sant, Tom Hanks går omkring med "Arga rynkan mellan ögonbrynen" genom hela filmen. Stackarn, där hjälper nog ingen Botox längre.

En bok som är långt mycket bättre och dessutom roligt och mycket intelligent skriven är "En tysk mans historia" av Sebastian Haffner  Boken borde vara obligatorisk på gymnasieskolornas historia undervisning. Läs den, ni kommer inte att ngra er. Den tillhör mina topp fem böcker.
Här kommer den listan, utan innbördes ordning

En tysk mans historia av Sebastian Haffner
Mästaren och Margerithe av Bulgakov
Blindheten av José Saramago
Häxringarna av Kerstin Ekman
(Mannen utan Öde  av Kertez samt Kallocain av K. Boye)


Kommentarer:

1 Eva:

skriven

Håller med dig. Fast Blindheten av José Saramago är bland det TRÅKIGASTE jag läst!

Kommentera här: