Rosa

13469-123

www.elinleticia.blogg.se fortsatte min tanke kring det här med färger och leksaker hos små pojkar och flickor. Det är intressant när en tanke väcks hos en och sedan fortsätter hos någon annan.

Vi hade en gång en pojke på vår avd (1-3 åringar) Denna pojke hade som de flesta pojkar (inte alla) en rosa period omkring 3-årsåldern. Han fullkomligen älskade rosa och klädde sig gärna i förskolans klänningar som låg i utklädningslådan. Gång på gpång kom han trippande med en guldkrona på sne, små guldskor och en rosa kjol. Han mötte inget motstånd hos någon av oss i personalen, vilket jag tyckte var störtskönt. Denne lille kille var dessutom stor älsakre av Schlagermusik och hade Martin Stenmark som idol. Och After dark. Vilka shower han gav. Nu är killen en teling på 5-år och går på den andra avdelningen i huset, och vad jag vet så har han lämnat den rosa perioden bakom sig...

En annan flicka som går på min avdelning just nu har störtkoll på vad som är sk flickfärger och pojkfärger. En mycket rosa /röd liten dam med andra ord. Men man blev lite paff första gången då hon som tvååring satt och delade in färgade cirklar i en pojkhög och en flickhög....Undrar vad det kommer i från


En annan sak...bara sådär...om nu rosa är en sdan livsfarlig färg  för killar, pojkar, män, gubbar, är det då inte lite märkligt att välja just ..... till aftonbladets sportbilaga....rätt kul tycker jag, eftersom...OK NU KOMMER MINA FÖRDOMAR FRAM; JAG BER OM URSÄKT, det är just inom sportvärlden som de största homofoberna finns och de män som aldrig i livet skulle befatta sig med rosa....

Själv tycker jag inte om Rosa alls. Inte ens på tjejer. Jag gillar inte den färgen bara. Trots att jag är tjej-

Kommentarer:

1 pavone:

skriven

Men det är jättesnyggt på malvor och echinaceor?

2 Konstanze:

skriven

Pavone: Ja blommor är undantaget, och rosafärgade moln.

3 Fridens liljor:

skriven

Jag har också skrivit ett inlägg angående att barn tvingas in i könsroller, men då gällde det kläder. Läs det om du vill och begrunda =)
http://fridensliljor.blogg.se/110306094935_lika_arg_som_tiina.html

Tack för din blogg!

4 Konstanze:

skriven

Fridens Liljor: det ska jag göra efter jobbet i dag. Måste sticka iväg nu :(

5 ElinLeticia:

skriven

Eller ekonomibilagan...:)

6 Vardagsfilosofen:

skriven

Hej, jag sökte på rosa period och hamnade här. Min kille på två är som tycker mycket om min rosa handväska och storasysters tyllkjol. Jag läser nu boken "Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor" och den är så bra. Läs gärna på min blogg Vardagsfilosofen hos Passagen.

Kommentera här: