Året som gott- av julkalendern bidde det inte ens en tumme



Januari: Jag hjälper C med hennes scenprov till Teaterhögskolan. Jobbar de sista dagarna på S, där jag arbetat i tre år och trivdes väldigt bra.Även om lönen var usel. Jag börjar jobba på det "onda stället" i Hjärup. Redan första veckan arbetar jag 2 timmars övertid. Gråter mig igenom den första veckans kvällar. Så hemskt är stället. Mina forna arbetskamrater gråter också när jag berättar för dem hur det är. Jag fyller år. Repar Sophie för fulla muggar. Ser en nyårsrevy på Lilla Teatern och Teaterhögskolans avgångselever egna arbeten.

Februari: Lyssnar på en konsertant Tosca på Konserthuset och ryser på riktigt. Så maffigt är det. Ser en konstig dansföreställning som jag inte begriper ett dugg av. Men pudlarna var söta. Ser även Festen. Glad att slippa skriva om den. Utan får i stället bara njuta. Fortsätter med pedagogiskt drama. Är på bokbytarträff med för mig totalt okända människor. Jag har gått med i en "klubb" som heter CiP. Citypolarna. Bygger scenografi med J, som också hoppat in som regissör för Sophie. Tack för det J. Du är guld värd. Repar alltmer intensivt.

Mars: Repar Sophie när jag inte arbetar sover eller äter. Hämtar affischer till föreställningen. telefonr är fel får alltså ändra på 400 affischer och 2000 flygblad. Huvva. Fortsätter med Ped. Drama som mest är gammal skåpmat. Ser Jungrfuleken med N. Vi spelade i den 1996. Kul att se. Mest roligt var att man faktiskt kände igen alla repliker. Recenserar Machbeth och Slutpel. Får lite på huvudet av redaktionen och får förtydliga mig i machbeth recensionen. Har premiär den 30 Mars på Sophie.


April: Problem i kommunikation uppstår mellan några nära och kära Jag ber dem prata med varandra för att reda upp det lilla missförståndet. Det reds knappast upp alls. Det gås över gränsen. Långt över gränsen. Timeout. Och oerhört ledsna människor. å ena sidan.  Går på Matteuspassionen i Andreaskyrkan hänger helt och hållet med, nästan, i det lånta partituret.
Tittar på Teatergruppen Ludigras premiär av Fedras Kärlek. Paddlar med Mr M. recenserar Akutintaget. Ser också Spring med Skånes dansteater.

Maj: Går på Vernissage hos en Mormor till ett av de barn jag hade på det fina stället där jag var i tre år ni vet. Hon har ett tre av mina uppsättningar tycker att det är en självklarhet att se hennes utställning. Halvbrosan F kommer ner. Och vi går ut och käkar tillsammans. Går på audition till en film, men filminspelningen krockar brutalt med jobbet ochjag är tvungen att tacka nej. Sticker i väg till Söderåsen med CiP för en kön utedag. går på Laserbehandling hos Agneta Trolius, som till skillnad från sin man är en underbar och fin människa. Går och lyssnar på Beethovens violnkonsert. Recenserar Performence. Är på grillfest och paddlar i kajaken. Möhippa för A
Börjar kolla i smyg efter andra jobb. Pallar inte med de i Hjärup och den ovilja som finns där. Och okompetens.

Juni: Är på sommarfest på det gamla fina dagiset. Jag saknar alla och alla saknar mig. Är på bröllop i Höör. O och A gifter sig. går en andra gång och får laserbehandling för alla fibrom jag ahr lite varstans på kroppen. ("Lider" av Neurofibromatos 1) Festar loss på Lilla Teatern. Går till Tandläkaren för först gången på år och dag. Får reda på att jag inte får förlängt på min provanställning ute på jobbet på det onda stället i Hjärup. Har grillfest hemma hos mig. Lyckat. De sista går 4 på
morgonen. Har börjat söka andra jobb. Av 7 sökta blir jag kallad till 4 på intervjuv.

Juli: Tre dagar efter att jag fått reda på min uppsägning blir jag kallad till en anställningsintervjuv. Och efter två intervjuver. Får jag jobbet. Bara så där. Cyklar till Tirups Örtagård med CiP. Hälsar på Elinletica och Freddie. Alltför sällan och lika trevligt varje gång. Solen lyser fortfarande med sin frånvaro. Åker till Kerstin, en gammal kollega till hennes sommarstuga. Tandläkarebesök. Rotfyllning.

Augusti: Börjar på den nya förskolan. Efter en kort semster. Ser Dido och Aneas i Höör. (Höörs sommaropera, där barn och vuxna tillsammans gör en operaföreställning med proffesionella sångare) Ser "Repas Fröken Julie" Börjar läsa engelska. Hoppar av engelska. Fortsätter med Ped drama. Börjar repa Gud vs Djävulen på Lilla Teatern. Först med M, sen med S sen med L, för att slutligen slutföra det med C. Säg en amatöruppsättning inom teater som inte krånglar. Malmöfestival. tråkigare än någonsin. Mindre och mindre kul grejor i Kulturmanegen. MM kommer med sin lilla tös. Sara (katten) uppför sig väl och låter lillflickan vara. Recenserar Pretty Subfrau där en forna Lilla Teatern medlem medverkar.

September: Recenserar Oljans tid. Får skrivkramp och sliter med recensionen i en hel dag. Hjälper en gammal kollega med stopp i vasken. Träffar M (bror) och I. Recenserar Kalla det vad fan du vill. Farliga förbindelser. Kulturnatt. Djävulen Vs Gud har stort förhandsrykte och gör stor succé. Recenserar Flickan från Vilda Västern. Åker till Krakow.


Recenserar Brott och Straff. Ser en minimusical på Café Barbro tillsammans med J.

Oktober: Börjar repa Fröken Julie. Jag spelar Kristin. En roll med mkt mindre scentid än vadjag haft i de föregående pjäserna. Provsitter Gigglen. Mopeden. Jag når ner. Men de har bara demoexet i butiken och den får jag inte köpa. Den har dessutom fel färg. Får alltså vänta. Recenserar Teater Weimar. Börjar hjälpa JH med hans scenprov. CG har fest. Missar två fester. Åker i väg till röstånga mölla med arbetet.
image250

November: Recenserar Potta Långhaka. Arbetgivarintyget från det onda stället i Hjärup har ännu INTE dykt upp. Jobbar. Pluggar. Repar. Recenserar. Och hjälper till med Scenprov. Mopeden dyker inte upp.

December: W, E flyttar till Ystad. Åker dit en helg och hjälper till så gott jag kan. Glöggfest hos JM. Julfirandet för egen del räddas i sista stund av JH som jag hjälpt med scenprov.  Ingen lösning på sammandrabbningen ännu. Det är sorgligt. Alldeles förfärligt sorgligt. Det gråtes mycket fortfarande hos vissa inblandade.
Firar jul hos JH:s familj som jag kännt sedan 1986 ungefär.
image256

Kommentarer:

1 Annika (Stallmästaren):

skriven

Hej Therese!

Hoppas att allt är bra med dig. Jag hade inte din mailadress, men jag hoppas du får min hälsning ändå. Kom snart och hälsa på, vi saknar dig!

God Jul och Gott nytt år!
Kramar från Annika

2 turmalin:

skriven

GOD JUL!!!

Kommentera här: