Det är aldrig försent



I tjugo år arbetade hon som servitris  I USA för att kunna betala sina musikstudier. Som 38-åring gör hon sin debut. Titelrollen i Turandot på Malmö Opera och Musikteater. (Sept 2004)
I april 2006 gör hon ett inhopp i Beethovens enda opera Fideleo pga att en av huvudrollsinnehavarna är sjuk. Succén var ett faktum. Recensenterna skrev i tidningarna att ALDRIG har folk under de 90 år Metropolitan existerat i New York skrikit så mycket.
Snacka om brak-dunder-debut....
Synd bara om tjejen som hon vikarierade för....

Jag har lyckats knipa åt mig en av de sista biljetterna till MSO nästa lördag. Där hon och Tito Beltran ( Ett annat svenskt operastjärnskott ) sjunger i en av de mäktigaste och häftigaste operorna. TOSCA.
De spelar operan både på Fredagen och lördagen, men det är helt och hållet slut på biljetter. Det blir nog häftigt. 1200 personer ca i publiken och två megastjärnor på operahimmlen i en grym opera....kan det bli bättre?

Sen är det ju häftigt att debut...megadebut, braksuccé ...det blir man aldrig för gammal för att göra.....
Det är gott  att veta.



Då hade hon anmärkningsvärt nog redan skrivit kontrakt med Metropolitan i New York. Den 1 april 2006 gjorde hon en succéartad debut på Metropolitan något tidigare än planerat, då hon med kort varsel fick vikariera i rollen som Leonore i Beethovens Fidelio.

Kommentarer:

1 elinleticia:

skriven

Hur kan Tito vara ett stjärnskott? Jag har var kär i honom när jag var åtta och redan då var han stor. Inte så mycket i Sverige, men utomlands har han sjungit på de största scenerna. Fattar inte riktigt hur du menar?

2 Konstanze:

skriven

Elinleticia: Fel ordval av mig. Sorry. Men han är stor operasångare han också. Även om jag själv inte gillar hans röst så där jättemycket. Men det var ett tag sedan jag hörde honom sjunga. Kanske har den blivit bättre.

3 pavone:

skriven

Det blir säkert skithäftigt!
Jag känner igen historien - men vad heter människan? Eller är jag blind, jag läste din text två gånger...

4 Konstanze:

skriven

Pavone: Näe du är inte blind, det är jag som varit en slarver. Människan heter Erika Sunnegårdh.

5 turmalin:

skriven

Tur det aldrig är för sent!!

6 pavone:

skriven

Finns några inspelningar med henne? -Kan söka själv, men är lat! ;-)

7 Konstanze:

skriven

Pavone: det vet jag faktiskt inte...tror inte det...inte än...men googla hennes namn så kanske det dyker upp något.

8 elinleticia:

skriven

Tycker alltid han haft bra röst, men vem tycker du är bäst? Håller på att kolla upp och leta efter musik att njuta av

9 Konstanze:

skriven

Bästa tenor måste ha varit den UNGA pavarotti...där kan man snacka röst...Rickard Croft (tenor) är en bra sångare han också. Men tror inte att han har spelat in ngn skiva. bara sett och hört honom i en filmad opera från Drottningholmsteatern. Andreas Scholl är den bästa Countertenoren just nu. Magdalena Kozena, Ingrid Kertesi har mycket vackra sopraner men är relativt okända än...det är i alla fall några som jag kan komma på så här på rak arm...Just det. Peter Mattei är också en jäkligt bra sångare...(Baryton)

Kanske kan ni andra som kikar in här då och då ge fler förslag?

10 pavone:

skriven

Min nya: Sara Mingardo - italiensk alt. Malena Ernman, svensk mezzo. Jag gillar nog Domingo mer än Pavarotti, åtminstone när de är lite äldre, D är lite mjukare. Maria Callas - fast henne måste man nästan öva på innan man uppskattar henne. Jag höll på i ett par år! ;-) Bryn Terfel, Barbara Bonney och Camilla Tilling är andra jag gillar. Och när von Otter är bra, då är hon BRA! Fast det är inte alltid...

11 elinleticia:

skriven

Sticker imorgon. Du ska veta att jag tänker å dig och hoppas att det går bra på jobbet och att de tinte är så slitigt längre. Massa kramar

12 turmalin:

skriven

Hur går det med allt?

Bloggtorka?

13 turmalin:

skriven

Hur går det med allt?

Bloggtorka?

14 turmalin:

skriven

Hur går det med allt?

Bloggtorka?

Kommentera här: