Teater Terrier är död, länge leve TERRIER



Det sägs att varje framgångssaga har ett slut. Även om det är tråkigt och man vill att det skall fortsätta i all evighet, så har det ett slut.
Teater Terrier i Malmö startade för ca sju år sedan av fyra klasskamrater från scenskolan i samma stad. under sju år gav det oss föreställningar som brände, gjorde ont, men som SA något, betydde något. Teater Terrier lade sig i. När instutionsteatrarna gick på slentrian och kämpade febrilt med att få eld och fart i sina föreställningar men misslyckades ofta, lyckades Teater Terrier mest hela tiden med sina uppsättningar. Jag har sett tre föreställningar i mittliv där jag gått ut från salongen på darrande ben och skakande händer. Teater Terriers uppsättning "Jag skulle ha ropat för länge sedan" är en av de föreställningar. Jag undervisade just då i Teaterhistoria och släpade iväg mina elever till den föreställningen, i pausen säger en av eleverna att Det svåra och jobbiga med teater det är att det inte finns någon fjärrkontroll, man kan inte zappa eller stänga av när det blir fr jobbigt.

Teater Terrier gjorde jobbiga föreställningar om jobbiga ämnen, men ack så viktiga.

När sedan en av teaterns skådespelerskor Monicka Wilderoth ( den bästa monologhållerskan jag någonsin sett och hört, hon är makalös och har en röst och textkänsla som man aldrig får nog av) gav sig iväg från teatern, anande jag i mitt stilla sinne, att kanske även Teater Terrier kommer att gå sin väg till slut. men åren gick och Teater Terrier fortsatte att leverera fenomenala och bra föreställningar. ( undret med teater Terrier var att alla deras föreställningar aldrig gick under betyget bra)
Men så häromdagen stod det i tidningen att Teater Terrier bara blir Terrier i och med att de flesta lämnar tetern och söker sig till andra tiljor. Dock blir Anders Carlsson kvar och leder Terrier in på nya fräcka och givande äventyr.

Lycka Till Terrier!
och tack för allt Teater Terrier...

Börja med början sa kungen högst allvarligt. Och fortsätt sedan tills du kommer till slutet. Sluta där.

Kommentarer:

1 Regissören:

skriven

Jättefint om Teater Terrier. Håller helt med om att deras föreställningar aldrig sjönk under betyget bra. Vilka andra teatrar kommer i närheten av det? Ingen jag känner till i alla fall. Blev alldeles nostalgisk och var tvungen att också lägga in en bild till mitt inlägg. Visst är din bild på Anders från Checkpoint?

2 Konstanze:

skriven

Regissören: Ja, den är frå Checkpoint. Din text om Teater Terrier var också bra. Teater Terrier var bra. Mkt bra många gånger. Snacka om att ha höga krav på sig från sin publik och desutom lyckas gå dem till mötes..gång på gång.
Egentligen ville jag ha en bild från "Jag skulle ha ropat för länge sedan" Men jag hittade ingen

Kommentera här: