Tänk vad en aria kan göra med ett femtonårigt hjärta

     




När jag var liten. Eller halvstor. Runt 14-15 år så blev jag störtkär. I en operasångare. Jag satt på första bänkraden på Lunds stadsteater och såg dåvarande Malmö Stadsteaters uppsättning av operan Kärleksdrycken av Donizetti. När huvudsrollsinnehavaren gjorde entré studsade mitt tonårshjärta till. Ögat gillade vad det såg. ( Även om sångaren var en bra bit äldre än mig)
Sen...efter ett tag...så sjöng han den här arian
http://uk.youtube.com/watch?v=KxyrphGgLH4

Ska jag nämna att jag blev bergtagen. Totalt. Mannen på scenen erövrade mitt fladdrade tpnårshjärta och jag blev störtkär som man kan bli i den åldern. Man bara blir kär utan krusiduller eller logiskt tänkande och hjärncellsdividerande om för och nackdelar.

Några beundrarbrev skrevs, men fick aldrig några svar. Men förälskelsen höll i sig i ett par år. När andra i kalssen blev kära i Morten i A-ha så var jag kär i en operasångare från Malmö.

Än i dag kan jag bli lite sådär fjantigt blyg om jag möter den forne operasångaren på stan. Jag rodnar och vågar knappt möta hans blick...

Tänk vad en operaaria kan göra med folk.

Kommentarer:

1 Ella:

skriven

Hej!
Kursen jag går heter musik och drama med terapeutisk inriktning. Den är på musikhögskolan i Malmö. Vi ses!

2 Konstanze:

skriven

Ella: Okej, det låter intressant. Du får berätta mer när vi ses.

3 hej:

skriven

vad e en aria????

4 Konstanze:

skriven

Hej: En aria är en sång kan man säga som sjungs av en solist (rollinnehavarna) i en opera. Om du kollar in länken så kan du höra ett exempel på hur en aria kan låta.

Kommentera här: