Hjärngympa.




Jag har äntligen fått Saramagos Dödens nycker i mina händer. En bok jag fick nys om för ett år sedan men som jag surmulet fick konstatera att den inte fanns utgiven på svenska. Citatet till denna blogg är faktiskt hämtad från en intevjuv av författaren när boken kom ut första gången.

Den handlar om, märk väl, jag är bara i inledningen av boken, så jag vet inte så mkt än-. Men den handlar om att döden ( i detta fallet en kvinna) Slutar att jobba i ett land. Lägger ner helt enkelt. Så folk kolar inte. Under ett helt år. Men de åldras, skadar sig, insjuknar osv men de dör inte. Till en början är folk förtjusta. Men de som verkligen ligger redo att  trilla av pinn är mindre förtjusta. Många befinner sig i ett "ingemansland" där de varken lever eller är döda.

Saramago filosoferar och påvisar alla de problem om människans högsta önskan att vara odödlig skulle gå i uppfyllelse. Den omvända pyramiden där det skulle bli fler och fler gamla och färre yngre, de yngre skulle inte ha så många karriärsmöjligheter mer än att ta om den växande skaran gamla människor.

Intressant.
Men inte helt lätt: Saramagos meningar är långa så de sträcker sig runt kvarteret med en massa bisatser. Talminus är det inte tal om alls. Utan "replikerna" ihakade i varandra, ett kommatecken skiljer dem åt. Så det gäller att vara på sin vakt och använda alla de hjärnceller man nu kan uppbåda. Jag känner mig, innan jag blivit van vid hans skriftspråk, där jag sitter och läser lite sådär halvhögt halvtyst för mig själv, jag har nämligen märkt att det blir lättare att förstå rackaren då.

Men som sagt, intressant. Hans Blindheten älskade jag verkligen.

Dödens nycker rekommenderas till den som vill ha lite styrketräning åt di små grå.

Tack Thomas för den oerhört generösa gåvan!

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Varsågod!Det var roligt att du gillade den.

2 Kupka:

skriven

Spännande boktips. Ska se om den finns på biblan här uppe. Annars kanske jag kan låna den av dig när du är klar med den?

3 konstanze:

skriven

Kupka: Självklart får du det. Tror att det är rätt lång kö på den på biblioteket så var det i alla fall i Malmö

Kommentera här: