Nattöppet eller temakväll?


Detta bibliotek finns tydligen i Dublin



Läste lite hastigt och lustigt ( Ingen lusläsning alltså) att man funderar på att låta bibliotek ha nattöppet. Jag undrar om det funkar. Vem skall jobba där nattetid. OCh vilka ljusskygga varelser drar sig till ett stort bibliotek nattetid. Frågan är om jag hade ens vågat jobba på ett stort bibliotek nattetid. tanken är att man vill vända den neråtgående trenden när det gäller besöksstatistik och utlån. Men jag tror inte att ett nattöppet bibliotek skulle bidra till att höja siffrorna nämvärt

Nej, jag håller med en av kommentarerna på sidan. My som hon heter. Ha temakvällar i stället. Soppa. Disskusioner, poesiläsning, högläsning, levande musik, stråkkvartetter, blues, jazz, vissångare, skådespelare som håller readings ur pjäser. Varm soppa och färska bullar. DET hade varit något det. Då hade jag varit stamkund antagligen. Snälla biblioteken, tänk om, gör som My säger. Fixa Temakvällar. Då tror jag att besöksstatistiken rasar i höjden och utlånen likaså. Biblioteken är en unik företelse låt oss göra det till en kulturell oas där man kan mötas under olika teman. Det finns massor av teman man skulle kunna jobba kring. Shakespeare, Harry Potter, politik, Historia, Poesi, Astrid Lindgren, Reseberättelser, osv osv listan kan göras oändlig. Så se till att kavla upp armarna och sätt igång. När börjar första temakvällen?=

http://sydsvenskan.se/lund/article353213/Framtidens-bibliotek-har-nattoppet.html#kommentera


Här finns vackra bilder på vackra bibliotek och vackra böcker. Väl värt en titt.
http://thenonist.com/index.php/thenonist/permalink/hot_library_smut/

Kommentarer:

1 Thomas:

skriven

Ja temakvällar är ingen dum idé. Sådant har de här i Vimmerby, även om jag tycker att ämnena är lite väl smala. Men sånt går ju att påverka.



Att ha nattöppet förvandlar biblioteken till natthärbärgen, och det är nog inte meningen. Ha kvällsöppet med ett tema istället, som sagt.



Ha det riktigt kul i Riga nu. Jag håller tummarna för dig.

2 Kupka:

skriven

Jag läste också artikeln och tror inte heller att det är någon lysande idé med nattöppet. Jag tror faktiskt att det till en början räcker med att ha öppet när folk är lediga, dvs kvällar och helger. På nätterna skulle jag inte vilja gå dit och låna böcker. Och tema är också en bra idé för att öka besöksfrekvensen tror jag.

Jag håller också tummarna för dig i Riga!

3 Peter Ingestad:

skriven

Peter Ingestad, poet:

http://kraxpelax.blogspot.com/

Kommentera här: