Sjukskriva






Läste i Aftonbladet i dag om sjukskrivningar i Sverige. Det stod att svenskarna sjukskrev sig som attans för en sisådär fem år sedan. Men nu har något hänt. Sjukskrivningarna har minskat med 10% minsann. Enligt presschefen på Pressby---förlåt Försäkringskassan så har det skett en rejäl attitydsförändring hos Svenskarna. ( Vad detta beror på håller jag tyst om men jag kan ju säga blå blå blått)

Men dock
Jämtländarna ligegr i topp med att sjukskriva sig 46.2 dagar per år!
Skåne hamnar på sjuttonde plats med 36.9 Dagar per år.

Dessa dagar räknas tydligen i ohälsotal det vills äga att så många dagar en person är sjukskriven i snitt per år. De första fjorton dagarna är arbetsgivaren och inte försäkringskassan ansvarig för, dessa räknas därför inte. Så om jag förstår det rätt så blir det för Jämtländarna 46.2 + 14 dagar och för skåningarna 36.9 + 14 dagar.

Det är en väldans massa dagar. Tycker jag. Är folk verkligen borta så mkt som nära 50 dagar per år. Jag har varit borta fyra dagar från jobbet under de senaste 4½ åren. Och det trots att jag arbetar på ett smittofyllt ställe. Förskola.

Jag ligger i lä kan man säga.

Men jag vill inte på något sätt hytta med fingret åt de som är sjuka. Är man sjuk så är man. Har man ryggskott så har man. Eller vad som nu kan drabba en. Vem har sagt att arbete är lätt och inte tär på kroppen och knoppen på något sätt. Alla yrken gör nog så, oavsett man sitter still på en stol i ett airconditonerat kontorsrum, eller kånkar runt på små illskrikande arga och snoriga ungar.

Kommentera här: