Magdans och Knätofsar


Sverigedemokraterna, Ett folk, ett parti, en procent.                





I går fick jag en lugn stund på jobbet, bort från suckar och surmular. Jag målade skoskåp/hyllor. när jag gjorde det lyssnade jag samtidigt på Kommunalfullmäktige i Malmö när det hade sammanträde. Så värst mkt kom de aldrig fram till. Mest av allt tjafsade dom. Fan vad folk skall tjafsa varför gör de aldrig som man säger, jaghar ju sagt...eh...oj avslöjad. Ja, jag tjafsar nog en hel del jag med. Det vet jag. Men jag är åtminstonde medveten om det.

Nåja. I Malmö sitter i alla fall någon jeppe från Sverigedemokraterna. Han fick inte så måmga lugna stunder utan blev rätt hårt ansatt ¨många gånger. Och det är som det skall. Ska nu dessa främlingsfientliga individer sitta med och bestämma så skall de i alla fall få det hett kring öronen.

Nå, det pratades i alla fall om att det funnits någon förening i Malmö som fuskat till sig föreningsbidrag. För att råda bot på detta tyckte Sverigedemokraten att föreningsbidrag BARA skall ges till sådant som kan falla under normen "SVENSK KULTUR". Och med detta menade han att studiecirklar i MAGDANS och AFRIKANS MATLAGNING fick klara sig bäst fan de vill men det utan några bidrag.

Ja så var den sedvanliga debatten i gång igen. Det är lätt att reagera som de flesta ledarmöter gjorde: Så tala då om för oss vad svensk kultur är, inte är det kåldolmar och inte heller köttbullar osv.

Nej, mycket av det vi kallar svensk kultur i dag är inte svensk från början. Det mesta av vår kultur och traditioner är snodda lite här och var, influerade och inspirerade från både öster väster söder och norr. Så EGENTLIGEN är vi om man skall hårddra det ett mångkulturellt samhälle redan innan det vi i dag kallar mångkulturellt. Eftersom all vår kultur är lånad från andra kulturer.

Men jag tror att det inte biter på Sd, inte de resonemangen i alla fall. De är för enkla, simpla och vanliga. Vi har dratt den visan som försvar för många gånger för att den skall ha någon verkan. Jag tror att vi måste komma med bättre motargument än att fråga och påpeka huruvida vår svenska kultur är lånad och vad som är lånat.

Men som sagt, jag var rätt nöjd ändå när jag lyssnade, Sd-killen fick inte en lugn stund.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Jag blir så bedrövad när jag läser om sådana där idioter. Men det är viktigt att de blir bemötta, emotsagda och man aldrig ger dem en lugn stund. För i samma sekund som vi ignorerar dem, då blir de farliga. Det har historien, förhoppningsvis, lärt oss.

2 Tobias Lindgren:

skriven

Jag blir så bedrövad när jag ser vilka idioter det finns som du, som klipper ihop bilder av Sverigedemokraterna och Hitler. Undrar vad de sd-politiker vars släktingar har suttit i koncentrationsläger skulle säga om det. Men det tror jag inte att du bryr dig om, så ryggradslös som du är.



Var och en kan ju avgöra vem som har argumenten på sin sida:



http://www.youtube.com/watch?v=HYISlWq2cek

WGAfYg0" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=IGpWGAfYg0

H0Q" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=uhorYlnH0Q



Alla ingredienser i en kultur är inte nödvändigtvis unika, men det är sammansättningen som är det unika, i detta fall för Sverige. Att du och dina kolleger vurmar för massinvandring, islamisering och mångkultur visar bara hur svenskfientliga ni är. Det finns numera en hel del svenskar med invandrarbakgrund, även i sd, som säger ifrån:



http://gruegranskar.blogspot.com/2008/01/sd-ett-parti-fr-invandrare.html

3 Tobias Lindgren:

skriven

Svar till http://livetfransidanom.blogg.se:



Vad pratar du ens om? Du är lika dum och verklighetsfrånvänd som din vän här på bloggen. Har Danmark med Dansk Folkeparti eller Norge med Fremskrittspartiet blivit något av det du säger? Självklart inte eftersom de, som är systerpartier till sd, är till skillnad från er demokratiska och står för en riktig yttrandefrihet. Det är ni svenskfientliga som är farliga. Ni förtrycker folkviljan, och det kommer att stå er hårt i kommande val.

4 Thomas:

skriven

Svar till Tobias Lindgren.



Om du, Tobias, inte kan hålla en resonabel ton i din argumentering, kommer ingen att ta dig på allvar. Jag gör det i alla fall inte. Din aggressivitet hör inte hemma i en seriös debatt.



5 Konstanze:

skriven

Tyvärr Tobias är det ju som så att SD har främlingsfientliga tendenser. Och att förbjuda viss kultur i Sverige såsom magdans och dylikt är djupt beklagligt, de har lika stor rätt att existera som folkdans. Ryggradslös? Hur kommer du fram till att jag är det? Jag vurmar inte för det ena eller det andra, jag tycker inte att ett danssätt skall förbjudas därför att det inte är svensk dans. det kan vara så att ni har rensat upp i era partiled, men Sverigedemokraterna har ett rykte om sig att vara främlingsfientliga och med många nazistsympatier. Och om så icke är fallet längre är jag den förste att gratulera till denna förändring. Men Kalla mig inte idiot är du snäll. Och ska du skriva kommentarer, håll en hövlig ton. Annars riskerar du inte att bli lyssnad på och det är väl det du vill.Att folk skall lyssna på vad du har att säga? Om tonen bibehålls från kommentarer, vara vem de må vara så kommer dessa att raderas. Och att kalla varandra idiot är inte hövligt. Och känner du dig kränkt över en bild så är det beklagligt. Men paralleller till det jag hörde i radion om att förbjuda viss kultur och tillåta annan liknar mkt de tongångar som gjorde sig gällande för 70 år sedan i ett land nära oss.

6 Sandra:

skriven

Är man svenskfientlig och emot folkviljan om man tycker att magdans och afrikansk dans ska få existera i det svenska samhället? Är man ryggradslös om man ser att sverige faktiskt är mångkulturellt och alltid har varit?

Att värna om de mänskliga rättigheterna är viktigt. Om det kommer flyktingar hit som riskerar att dö i sitt hemland p.g.a. förföljelse, svält eller vad det nu kan vara. Då har de rätt att få skydd. Att det finns några få invandrare som fått för sig att SD är något för dem och som tror att ett främlingsfientligt parti står på deras sida, är bara tragiskt. Att känna avsky inför sig själv och sina likar är tragiskt. Det är så lätt att visa upp ett undantag och upphöja det till en regel.

Om det finns medlemmar i SD vars släktingar har dött i koncentrationsläger kan jag bara med sorg i hjärtat säga. Stackars människor. Stockholmssyndrom???

Tobias kanske ska slå upp ordet yttrandefrihet i en ordbok. Du har rätt till din åsikt, men yttrandefriheten innebär också att andra har rätt att tycka annorlunda. Tobias menar alltså att riktig demokrati och yttrandefrihet uppstår då vissa religioner (islam) inte ska få synas och märkas i vårt samhälle. Där vissa kulturella uttryck inte ska få bidrag på grund av att det inte är 100% svenskt och att vi som tycker att det är viktigt att alla får göra sin röst hörd förtrycker folkviljan.

Folkviljan? Vad menar Tobias med folkvilja? Och på vilket sätt menar han att den förtrycks? Vilken folkvilja är förtryckt?

Samansättningen av vår kultur är unik, men inte så gammal. De traditioner vi har idag, som vi tycker är svenskare än svenskast sträcker sig inte så många år bakåt i tiden. Kultur och traditioner i ett mångkulturellt samhälle förändras hela tiden. Det är varken fel eller fult. Bara fakta.

Jag blir så ledsen när jag läser sådana här kommentarer. Det känns så hopplöst när vissa människor sänder ut så mycket avsky inför invandrare och andra kulturer. Jag blir ledsen när jag ser påhopp om att man är svenskfientlig och den verkliga boven i ett samhälle för att man värnar om de MÄNSKLIGA RÄTTIGHETERNA!!! HALLÅ!!!??? Var finns medmänskligheten och empatin? Vad är det för jävla nazisamhälle du vill åt, Tobias, tillsammans med SD? Usch vad jag blir ledsen!

Kommentera här: